© Anisa Johny
Een middag over greenwashing

Duurzaam of een doorzichtige marketingtruc?

Termen als ‘groen’, ‘duurzaam’ en ‘CO2-neutraal’ zijn niet meer weg te denken uit de marketing van grote bedrijven. Consumenten vragen ook steeds bewuster om duurzame producten, en zijn bereid om daarvoor te betalen. Energiebedrijven, banken en kledingwinkels: in allerlei sectoren proberen en beweren bedrijven groen en verantwoord te zijn. Maar hoe vaak is dit ook echt zo?

Greenwashing, waarbij bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze zijn, kan een heel winstgevende strategie zijn. In reclames en marketinguitingen wordt weliswaar veelvuldig gerept over duurzaamheid en milieubewustzijn, maar bij nadere bestudering blijken veel bedrijven maar al te vaak helemaal niet zo groen te zijn. Waarom en hoe gebeurt dit greenwashen? Hoe schadelijk is het? En wat kunnen we ertegen doen? Wat is de rol van concurrentie hierin? En wat die van de overheid? Kunnen we de transitie naar een duurzame economie wel overlaten aan het bedrijfsleven? Hierover gaan Willemijn van Dolen en Maarten Pieter Schinkel deze middag in gesprek.

Over de sprekers

Maarten Pieter Schinkel is hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij verbonden aan het Tinbergen Instituut. Zijn onderzoek richt zich op industriële economie en reguleringstheorie, in het bijzonder op toepassingen in de handhaving van de mededingingsregels. Onlangs publiceerde hij dit artikel over greenwashing.

Willemijn van Dolen is hoogleraar Marketing aan de Universiteit van Amsterdam. In haar onderzoek werkt ze nauw samen met bedrijven, en ze heeft zitting in verscheidene raden van toezicht. Publicaties van haar hand verschenen onder meer in Journal of Retailing, Information & ManagementJournal of Business Ethics, Journal of Service Research, California Management Review, Journal of Computer Mediated Communication, Psychology & Marketing, Journal of Consumer Psychology, Journal of Services Marketing, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, and International Journal of Electronic Commerce, en onlangs maakte ze een podcast over minder consumeren.

Jochem Kootstra: Moderator

Gerelateerde programma’s
09 12 20
Latouriaanse onderzoekingen
‘Niet-mensen’ in hun recht

Bruno Latour, bekend van onder meer het parlement der dingen, ontvangt deze november de Spinozalens voor zijn intellectuele oeuvre. Met Laura Burgers onderzoeken wij Latours denken in de context van onze rechtsstaat. Ook ontmoeten we Latour in literaire gedaante, en wel op het wad.

Datum
Woensdag 9 dec 2020 20:00 – 21:00
Locatie
Online
15 10 20
NIAS Talk
Whose climate crisis is it?

Where do we take the struggle for climate justice when governments continue to fail to make structural changes which are urgently needed? During this NIAS Talk, journalist Jaap Tielbeke and legal scholars Jeff Handmaker and Daphina Misiedjan discuss the role of (environmental) law in increasing efforts to fight climate change.

Datum
Donderdag 15 okt 2020 20:00 – 21:30
Locatie
Online
12 10 20
Op weg naar een transparante voedselketen
Moreel consumentisme

Hebben onze keuzes in de supermarkt daadwerkelijk invloed op de wereld om ons heen? Zo ja, hoe komen we dan tot een morele keuze? En waar draait moreel consumentisme eigenlijk om: doen we daadwerkelijk iets goeds voor ‘een ander’ of komt het in wezen neer op een cultivering van onze eigenwaarde?

Datum
Maandag 12 okt 2020 20:00 – 21:30
Locatie
Online