Duurzaam of een doorzichtige marketingtruc?
Termen als ‘groen’, ‘duurzaam’ en ‘CO2-neutraal’ zijn niet meer weg te denken uit de marketing van grote bedrijven. Consumenten vragen ook steeds bewuster om duurzame producten, en zijn bereid om daarvoor te betalen. Energiebedrijven, banken en kledingwinkels: in allerlei sectoren proberen en beweren bedrijven groen en verantwoord te zijn. Maar hoe vaak is dit ook echt zo?
Greenwashing, waarbij bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze zijn, kan een heel winstgevende strategie zijn. In reclames en marketinguitingen wordt weliswaar veelvuldig gerept over duurzaamheid en milieubewustzijn, maar bij nadere bestudering blijken veel bedrijven maar al te vaak helemaal niet zo groen te zijn. Waarom en hoe gebeurt dit greenwashen? Hoe schadelijk is het? En wat kunnen we ertegen doen? Wat is de rol van concurrentie hierin? En wat die van de overheid? Kunnen we de transitie naar een duurzame economie wel overlaten aan het bedrijfsleven? Hierover gaan Willemijn van Dolen en Maarten Pieter Schinkel deze middag in gesprek.
Over de sprekers
Maarten Pieter Schinkel is hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij verbonden aan het Tinbergen Instituut. Zijn onderzoek richt zich op industriële economie en reguleringstheorie, in het bijzonder op toepassingen in de handhaving van de mededingingsregels. Onlangs publiceerde hij dit artikel over greenwashing.
Willemijn van Dolen is hoogleraar Marketing aan de Universiteit van Amsterdam. In haar onderzoek werkt ze nauw samen met bedrijven, en ze heeft zitting in verscheidene raden van toezicht. Publicaties van haar hand verschenen onder meer in Journal of Retailing, Information & Management, Journal of Business Ethics, Journal of Service Research, California Management Review, Journal of Computer Mediated Communication, Psychology & Marketing, Journal of Consumer Psychology, Journal of Services Marketing, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, and International Journal of Electronic Commerce, en onlangs maakte ze een podcast over minder consumeren.
Jochem Kootstra: Moderator