Ongelijkheid en onderwijs. Hoe pakken we kansenongelijkheid in het onderwijs aan?

Ongelijkheid begint al bij de geboorte. Aan de hand van de postcode waar je opgroeit zijn de kansen in je verdere leven voor een groot deel te voorspellen. Onderwijs zou een gelijkmaker moeten zijn, maar dat is vaak niet het geval. In deze derde en laatste aflevering in de reeks Ongelijkheid onderzoeken we kansenongelijkheid in het onderwijs.

Onderwijs lijkt bij uitstek een middel voor sociale mobiliteit. Door goed onderwijs aan te bieden kunnen leerlingen, van welke sociaaleconomische achtergrond dan ook, een goede loopbaan krijgen, is het idee. Toch is de afgelopen jaren de kansenongelijkheid in het onderwijs alleen maar groter geworden. Zo blijkt dat de achtergrond van ouders een rol speelt in de beoordeling van leerlingen. In dit programma vragen we ons af: Hoe verklaren we de ongelijke instroom in het hoger onderwijs van leerlingen met verschillende achtergronden? En hoe zorgen we dat alle leerlingen dezelfde kansen krijgen? In dit derde en laatste programma in de reeks over Ongelijkheid kijken we met experts naar kansenongelijkheid in ons onderwijs, en vragen we ons af wat we kunnen doen om dit in de toekomst te veranderen.

Over de sprekers

Zahra Runderkamp (moderator) is promovendus politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Runderkamps proefschrift gaat over de vertegenwoordig van vrouwen en minderheden in de Nederlandse politiek.

Milio van de Kamp is socioloog en werkzaam als universitair docent aan de UvA. In 2022 werd hij verkozen tot FMG Docent van het Jaar. Opgegroeid in armoede geeft hij een unieke, persoonlijke blik op maatschappelijke ongelijkheid. Eerdere stukken over kansenongelijkheid en armoede zijn onder andere verschenen in de Volkskrant en Het Parool.

Lianne Mulder is promovendus aan het Amsterdam UMC, waar zij onderzoek doet naar kansenongelijkheid in de selectieprocedures van alle numerus fixus opleidingen in het hbo en universitair onderwijs.

Mohamed Badaou is geneeskundestudent en co-assistent, en mede-oprichter van Medician (Voor wie zijn onze cursussen? | Medician), een organisatie die scholieren zonder medisch netwerk helpt om zich voor te bereiden op de selectieprocedures voor medische opleidingen.

Benthe van Wanrooij onderzoekt als promovendus aan de Universiteit van Amsterdam de mechanismes die ten grondslag liggen aan kansenongelijkheid in het hoger onderwijs in Nederland.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
04 09 25
Over de aantrekkingskracht van een Europese klassieker
De avonturen van Telemachus

Stendhal bewonderde zijn stijl en James Joyce liet zich erdoor inspireren: De avonturen van Telemachus van Francois Fénelon (1651-1715). In Nederland lijkt dit boek grotendeels in de vergetelheid geraakt, terwijl deze Europese klassieker uit 1699 binnen enkele jaren na verschijning in vele talenedities verscheen. In de achttiende en negentiende eeuw was het – op de Bijbel na – zelfs het vaakst herdrukte boek in Europa. Wat was en is de aantrekkingskracht van dit werk?

Datum
Donderdag 4 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 06 25
De toekomst van gevangenschap

Gevangenisstraf zet mensen buiten de samenleving. In veel gevallen versterkt dit bestaande problemen, zoals kansenongelijkheid, en belemmert het de terugkeer van veroordeelden naar de samenleving. Dat zorgt voor hoge recidivecijfers. In dit programma onderzoeken we de toekomst van gevangenschap.  

Datum
Dinsdag 24 jun 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25