Ongelijkheid en onderwijs. Hoe pakken we kansenongelijkheid in het onderwijs aan?

Ongelijkheid begint al bij de geboorte. Aan de hand van de postcode waar je opgroeit zijn de kansen in je verdere leven voor een groot deel te voorspellen. Onderwijs zou een gelijkmaker moeten zijn, maar dat is vaak niet het geval. In deze derde en laatste aflevering in de reeks Ongelijkheid onderzoeken we kansenongelijkheid in het onderwijs.

Onderwijs lijkt bij uitstek een middel voor sociale mobiliteit. Door goed onderwijs aan te bieden kunnen leerlingen, van welke sociaaleconomische achtergrond dan ook, een goede loopbaan krijgen, is het idee. Toch is de afgelopen jaren de kansenongelijkheid in het onderwijs alleen maar groter geworden. Zo blijkt dat de achtergrond van ouders een rol speelt in de beoordeling van leerlingen. In dit programma vragen we ons af: Hoe verklaren we de ongelijke instroom in het hoger onderwijs van leerlingen met verschillende achtergronden? En hoe zorgen we dat alle leerlingen dezelfde kansen krijgen? In dit derde en laatste programma in de reeks over Ongelijkheid kijken we met experts naar kansenongelijkheid in ons onderwijs, en vragen we ons af wat we kunnen doen om dit in de toekomst te veranderen.

Over de sprekers

Zahra Runderkamp (moderator) is promovendus politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Runderkamps proefschrift gaat over de vertegenwoordig van vrouwen en minderheden in de Nederlandse politiek.

Milio van de Kamp is socioloog en werkzaam als universitair docent aan de UvA. In 2022 werd hij verkozen tot FMG Docent van het Jaar. Opgegroeid in armoede geeft hij een unieke, persoonlijke blik op maatschappelijke ongelijkheid. Eerdere stukken over kansenongelijkheid en armoede zijn onder andere verschenen in de Volkskrant en Het Parool.

Lianne Mulder is promovendus aan het Amsterdam UMC, waar zij onderzoek doet naar kansenongelijkheid in de selectieprocedures van alle numerus fixus opleidingen in het hbo en universitair onderwijs.

Mohamed Badaou is geneeskundestudent en co-assistent, en mede-oprichter van Medician (Voor wie zijn onze cursussen? | Medician), een organisatie die scholieren zonder medisch netwerk helpt om zich voor te bereiden op de selectieprocedures voor medische opleidingen.

Benthe van Wanrooij onderzoekt als promovendus aan de Universiteit van Amsterdam de mechanismes die ten grondslag liggen aan kansenongelijkheid in het hoger onderwijs in Nederland.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
08 01 25
Sociale mediaverslaving onder kinderen

Kinderen brengen veel tijd door op sociale media. Moet de EU regels maken om kinderen te beschermen tegen verslaving aan zulke media? Vanavond praten we over deze vraag met twee juristen gespecialiseerd in platform regulering en consumentenrecht, een Europarlementariër en een orthopedagoog gespecialiseerd in online mediagebruik door kinderen

Datum
Woensdag 8 jan 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25
18 09 24
Het filosofische ambacht van de zelfzorg
Een oefening in leven

In zijn nieuwe boek Een oefening in leven beschrijft Pablo Lamberti de leefwijzen van klassieke filosofen als Seneca, Plutarchus en Marcus Aurelius aan de hand van hun oefeningen. Hoe kunnen hun antieke praktijken ons helpen om zelfstandig een hedendaags filosofisch levenspad te ontwerpen?

Datum
Woensdag 18 sep 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
28 06 24
Het verhaal van de Lage Landen

De populaire tv-series Het verhaal van Nederland en Het verhaal van Vlaanderen roepen allerlei vragen op: wat is de historische waarde(n) van deze series? Welke rol spelen historici in het ‘maken’ ? Voor wie en tegen wie spreken zij? Over deze en andere vragen gaan diverse historici en televisiemakers in debat.

Datum
Vrijdag 28 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25