Misschien moet je iets lager mikken
In het huis waar Milio van de Kamp opgroeit is regelmatig geen licht of warm water. In de buurt waar hij woont is criminaliteit aan de orde van de dag. Toch lukt hem uiteindelijk wat zovelen niet lukt: ontsnappen uit de armoede. Hoewel zijn docent hem adviseert ‘iets lager te mikken’, slaagt hij erin vanuit het vmbo de universiteit te bereiken. Maar de sociale stijging komt niet zonder offers.
In Misschien moet je iets lager mikken vertelt Milio een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van armoede en kansenongelijkheid. Vervreemding van je familie, je nergens volledig thuis voelen, hoge schulden en depressie. Steeds weer loopt hij tegen de stigma’s rondom armoede aan. Dit boek legt glashelder de complexiteit van maatschappelijke ongelijkheid bloot. Het is geen lofzang op het idee dat je alles kunt bereiken mits je hard genoeg je best doet. Wél is het een erkenning van de onvoorstelbare veerkracht van mensen die van jongs af aan geconfronteerd worden met hun ongelijke startpositie in het leven.
Ter ere van de lancering van Misschien moet je iets lager mikken gaat Fatima Kamal deze avond in gesprek met Milio van de Kamp over onder meer de lange zoektocht naar thuisgevoel bij het klimmen van de sociale ladder en de moeilijkheden in het navigeren tussen conflicterende leefwerelden.
Over de sprekers
Milio van de Kamp is socioloog en werkzaam als universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam. In 2022 werd hij verkozen tot FMG Docent van het Jaar. Opgegroeid in armoede geeft hij een unieke, persoonlijke blik op maatschappelijke ongelijkheid. Eerdere stukken die hij heeft geschreven over kansenongelijkheid en armoede zijn onder andere verschenen in de Volkskrant en Het Parool.
Fatima Kamal is programmamaker bij SPUI25 en heeft gewerkt bij het Centrale Diversity Office van de UvA. Ze heeft zich lange tijd ingezet tegen kansenongelijkheid binnen het hoger onderwijs en heeft onder meer het zomerprogramma Get Ready en het mentorprogramma Academic Diversity Program opgezet; beide met het doel eerste-generatiestudenten te helpen hun plek te vinden binnen de universiteit.