De rijkste vorm van literatuur?

Het stripboek

Boekpresentatie rondom het verschijnen van The Rise and Reason of Comics and Graphic Literature, met Joyce Goggin, Dan Hassler-Forest, Charles Forceville en Margriet Schavemaker.

In de laatste twintig jaar nam het stripboek een enorme vlucht. Waar strips ooit werden gezien als kinderlijk vermaak en zelfs verderfelijk amusement, worden graphic novels tegenwoordig steeds meer de hemel in geprezen om hun artistieke en literaire kwaliteiten. Het werd daarom tijd om een hoogwaardige verzameling inzichten over vorm en inhoud van strips en grafische literatuur te verzamelen in één bundel die een overzicht biedt van het medium op dit moment.

Op deze avond wordt het boek The Rise and Reason of Comics and Graphic Literature gepresenteerd: een collectie van essays over het ontstaan en de ontwikkeling van grafische literatuur, die werd samengesteld voor Dan Hassler-Forest en Joyce Goggin.
Tijdens de presentatie discussieert een panel van deskundige sprekers over de opkomst van de graphic novel. De stelling die hierbij centraal staat luidt: het stripboek is de rijkste vorm van literatuur. Deze stelling vloeit voort uit het feit dat het stripboek als medium alle andere vormen van literatuur – proza, poëzie, biografie, essayistiek- succesvol heeft geïntegreerd, en daarbij een rijk stilistisch vocabulaire uit de visuele media -film, theater, schilderkunst, architectuur- heeft toegevoegd. Tijdens de discussie zal ruim de gelegenheid zijn voor vragen uit het publiek

Over de sprekers

Joyce Goggin heeft een achtergrond in algemene literatuurwetenschap, en publiceert regelmatig wetenschappelijke artikelen op het gebied van film, televisie, nieuwe media, en literatuur. Haar specialisatie binnen deze disciplines is de centrale rol van geld, economie en gokken in zowel de hogere als de populaire cultuur. Goggin is momenteel waarnemend hoogleraar Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Dan Hassler-Forest studeerde Engelse literatuur en Mediastudies, en werkt sinds 2004 als docent bij de opleidingen Media en Cultuur en Engelse Taal en Cultuur. Hij is gespecialiseerd in populaire cultuur, hedendaagse Amerikaanse literatuur, en postmoderne theorie. Zijn proefschrift, dat hij in februari 2011 zal verdedigen, gaat over de superheld als populaire icoon na 9/11. Dan werkt als docent-promovendus bij de opleiding Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Charles Forceville heeft een achtergrond in Engelse Letterkunde, maar heeft zich later gespecialiseerd in de cognitieve taalkunde. Zijn onderzoek spitst zich toe op het concept van de visuele metafoor, en zijn bijdrage aan het boek biedt nieuwe inzichten over de grote rol van de vorm van spraak- en gedachteballonnen in stripboeken. Charles werkt als universitair docent bij de opleiding Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Gerelateerde programma’s
22 03 19
De beeldroman als kroniek van het catastrofale verleden
Donkere bladzijdes

Sinds het overweldigende succes van Maus, Art Spiegelmans beeldroman die in 1992 een Pulitzerprijs won, woedt een levendig debat over de mogelijkheden en beperkingen van strips, graphic novels en beeldverhalen voor de verbeelding van het verleden. De standpunten liggen ver uiteen: is dit een medium dat zijn onderwerpen slechts kan trivialiseren, of één dat de fragmentatie van herinnering en menselijke zelfreflectie juist bij uitstek kan representeren?

Datum
Vrijdag 22 mrt 2019 20:00 – 21:30
Locatie
SPUI25
04 05 17
De verbeelding van de Holocaust in graphic novels

In de graphic novel Maus van Art Spiegelman gaat de tekenaar op bezoek bij zijn vader, die als Poolse Jood de vernietigingskampen overleefde. De Nazi’s zijn in deze bestseller als katten weergegeven, de Joden als muizen. In deze metafoor wordt het onnoembare, het onvoorstelbare van de holocaust goed verbeeld. Wat voegen graphic novels toe aan het herdenken van de Holocaust? En hoe kan dit materiaal ingezet worden voor educatie?

Datum
Donderdag 4 mei 2017 17:00 – 18:30
Locatie
SPUI25