Brief aan Freud
In hun voorstelling Brief aan Freud zoekt theatercollectief Maatschappij Discordia antwoord op de vraag: ‘wat wil de vrouw?’ Vanuit een eenentwintigste-eeuwse vrouw schrijven zij brieven aan Freud en proberen zij te achterhalen wat hij nou precies (niet) betekend heeft voor de vrouw. Tijdens dit programma diepen de actrices van Discordia de vragen uit waarop de twaalfde voorstelling van hun theaterserie Weiblicher Akt gebaseerd is.
De grootste vraag die nog nooit is beantwoord – en die ik zeker niet kan beantwoorden, ondanks dertig jaar onderzoek naar de vrouwelijke ziel – is: wat wil een vrouw? (1925, Sigmund Freud).
Is niet elk mogelijk antwoord op deze vraag, al zijn we ondertussen bijna 100 jaar verder, te veel gekleurd door de theorieën van de vraagsteller zelf? Daarover en over psychoanalyse, over realiteitszin, over doodsdrift, over penisnijd, over Oedipus, over toneel, over dromen, over vrouw zijn, over #MeToo én over zichzelf heeft Maatschappij Discordia het als ze ‘een eenentwintigste-eeuwse vrouw’ brieven laten schrijven aan deze Sigmund Freud.
Geïnspireerd door onder andere Olivia Laing, Rebecca Solnit, Paul Verhaeghe en Abram de Swaan gaan de actrices van Maatschappij Discordia hierover in gesprek met Joyce Roodnat (NRC) en Diewertje Mertens (Het Parool en Vrij Nederland).
Over de sprekers
Miranda Prein is sinds 1993 bij toneelgezelschap Maatschappij Discordia. Binnen dit collectief, net als alle andere leden, is zij zowel werkzaam als theatermaker (het bedenken, maken en spelen van voorstellingen) als ook als beleids-, publiciteits- en productiemedewerker. Sinds 2011 is Miranda initiatiefnemer/bedenker en uitvoerder van de serie Weiblicher Akt bij Discordia: voorstellingen gemaakt door vrouwen vanuit het vrouwelijk perspectief.
Maureen Teeuwen studeerde in 1985 af aan de Toneelschool in Amsterdam. Tot 1995 was zij vaste actrice bij respectievelijk Mug met de Gouden Tand en Maatschappij Discordia. Vanaf 1995 werkt ze als freelancer bij genoemde groepen, en verder bij Bonheur, Carrousel, Keesen & Co, Oostpool, Het Nationale Toneel, ’t Barre Land en Nicole Beutler Projects. Teeuwen was te zien in de televisieseries “Hertenkamp”, “TV7” en “Koppensnellers.”, en werkte diverse keren in voorstellingen van Gienke Deuten. Sinds 2006 geeft ze spelles aan de toneelschoolstudenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en ArtEZ te Arnhem.
Dieuwertje Mertens is journalist, literatuurcriticus en podcastmaker. Ze schrijft onder andere voor de boekenpagina’s van Het Parool en Vrij Nederland. Voor VPRO DOCS maakte diverse podcasts, waaronder “Vroeger waren mannen aardiger” (2021). Dit najaar verschijnt haar debuutroman Moeders Heiligen.
Joyce Roodnat (moderator) is journaliste en auteur van romans en essaybundels. Ze schrijft een wekelijkse cultuurcolumn in NRC’s kunstbijlage en schrijft reportages over de podiumkunsten en recensies van beeldende kunst en literatuur. Voor haar filmkritiek is ze tweemaal bekroond met de Louis Hartlooperprijs. In haar nieuwste boek Met moeder mee wandelt ze door de oer-Amsterdamse buurt van haar jeugd en verkent ze de essentie van het moederschap.