Wonderlijke Wunderkammers
Op welke manieren komt de vroegmoderne verzamelvorm van ‘Wunderkammers’ terug in hedendaagse museale en artistieke interventies die verwondering en nieuwsgierigheid proberen te vangen?
Felgekleurde veren van zeldzame of uitgestorven vogelsoorten, rijk versierd tropisch hout en bijzondere objecten op sterk water; in vroegmoderne Wunderkammers verzamelden liefhebbers sinds de zestiende eeuw bijzondere objecten die tot de verwondering spraken.
De afgelopen jaren is het concept van de Wunderkammer of rariteitenkabinet een terugkomend verschijnsel in musea, antiekzaken en galeries, al dan niet in een nieuw jasje. In plaats van de term rariteitenkabinet gebruiken musea termen als ‘Wonderkamer’ en spreekt antiquair Zebregs Roell van de zogenaamde ‘Kunstkamer’. Nieuwe naam, zelfde concept?
Tijdens deze NIAS Talk gaan we in gesprek over de manier waarop deze vroegmoderne verzamelvorm de laatste jaren opnieuw intensief gebruikt wordt als een etiket voor allerlei artistieke en museale interventies.
Over de sprekers
Marika Keblusek is universitair docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar fellowship bij NIAS (2020/21) onderzocht Keblusek hoe we vroegmoderne vriendschapsalbums, ofwel een album amicorum, kunnen zien als collectieve netwerken. In deze NIAS talk duikt ze in een net zo bijzonder vroegmodern fenomeen: de Wunderkammers, die snel mateloos populair werden en dat nog steeds lijken te zijn.
Annemarie den Dekker weet als geen ander hoe musea het concept van de Wunderkammer aanwenden in tentoonstellingen en installaties. Den Dekker is directeur van Rijksmuseum Muiderslot en werkte daarvoor bij het Amsterdam Museum als hoofd museale zaken en programmering.
Zará Kars (moderator) is publiekshistoricus en programmamaker bij NIAS-KNAW.