De kunst van verzamelen

Wonderlijke Wunderkammers

Op welke manieren komt de vroegmoderne verzamelvorm van ‘Wunderkammers’ terug in hedendaagse museale en artistieke interventies die verwondering en nieuwsgierigheid proberen te vangen?

Felgekleurde veren van zeldzame of uitgestorven vogelsoorten, rijk versierd tropisch hout en bijzondere objecten op sterk water; in vroegmoderne Wunderkammers verzamelden liefhebbers sinds de zestiende eeuw bijzondere objecten die tot de verwondering spraken.

De afgelopen jaren is het concept van de Wunderkammer of rariteitenkabinet een terugkomend verschijnsel in musea, antiekzaken en galeries, al dan niet in een nieuw jasje. In plaats van de term rariteitenkabinet gebruiken musea termen als ‘Wonderkamer’ en spreekt antiquair Zebregs Roell van de zogenaamde ‘Kunstkamer’. Nieuwe naam, zelfde concept?

Tijdens deze NIAS Talk gaan we in gesprek over de manier waarop deze vroegmoderne verzamelvorm de laatste jaren opnieuw intensief gebruikt wordt als een etiket voor allerlei artistieke en museale interventies.

Over de sprekers

Marika Keblusek is universitair docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar fellowship bij NIAS (2020/21) onderzocht Keblusek hoe we vroegmoderne vriendschapsalbums, ofwel een album amicorum, kunnen zien als collectieve netwerken. In deze NIAS talk duikt ze in een net zo bijzonder vroegmodern fenomeen: de Wunderkammers, die snel mateloos populair werden en dat nog steeds lijken te zijn.

Annemarie den Dekker weet als geen ander hoe musea het concept van de Wunderkammer aanwenden in tentoonstellingen en installaties. Den Dekker is directeur van Rijksmuseum Muiderslot en werkte daarvoor bij het Amsterdam Museum als hoofd museale zaken en programmering.

Zará Kars (moderator) is publiekshistoricus en programmamaker bij NIAS-KNAW.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
24 04 24
‘Thanks, I actually made it myself’: de herwaardering van handwerk en de relatie met activisme

Een draad verbindt, verweeft, verstrikt en verstrengelt zich. Het is materiaal dat talloze mogelijkheden biedt, zowel metaforisch als concreet. Toch is de draad vanuit kunsthistorisch perspectief nooit zo gewaardeerd als olieverf of marmer. Dominante associaties met het medium beperken zich vaak tot het ouderwetse imago van een brave, eenzame bezigheid. Anno 2024 lijkt deze benadering op zijn retour: jongeren, kunstenaars en collectieven omarmen handwerk en transformeren het tot activistische praktijk. Vanavond verkent SPUI25 in Spe dit nieuwe ‘craftivism’.

Datum
Woensdag 24 apr 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
23 01 24
Deleuze and Guattari and the Psychedelic Revival

We are in the midst of a psychedelic revival. Scientifically, the therapeutic potentialities of psychedelics get a lot of attention. The philosophical and aesthetic dimensions of the inner journeys and its implied significance that often transgress medical scientific frameworks has received relatively less attention. Tonight, our panel will offer ideas and thought on these current developments with the launch of a special issue of the journal Deleuze and Guattari Studies.

Datum
Dinsdag 23 jan 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Joyce Roodnat, Marja Pruis en Dieuwertje Mertens gaan in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25