AdobeStock_210275088
Intelligent, maar ook betrouwbaar?

Werken met AI

Artificiële Intelligentie biedt een wereld van nieuwe mogelijkheden. Maar is die wereld altijd een wenselijke? Praktische en verantwoorde toepassing van AI vergt nog de nodige kritische analyse.

Als we Artificiële Intelligentie in ons leven willen omarmen, is het zaak haar (denk)patronen en werkwijzen nauwgezet in kaart te brengen. Hoe maken we bijvoorbeeld inzichtelijk hoe AI tot conclusies komt en hoe voorkomen we dat ze vooroordelen uit data overneemt? Kunnen we uiteindelijk AI ontwikkelen die menselijke vermogens en vaardigheden vergroot? Deze en andere vragen onderzoeken we met deskundigen van het Responsible AI-lab van de Hogeschool van Amsterdam.

Over de sprekers

Pascal Wiggers is Hoofddocent Responsible AI bij de Hogeschool van Amsterdam. Daar doet hij onderzoek naar het verantwoord toepassen van AI. Hij is gepromoveerd aan de TU Delft op het gebruik van contextuele informatie bij automatische spraakherkenning.

Anna Tol is onderzoeker bij het Responsible AI Lab van de Hogeschool van Amsterdam. Zij doet onder andere onderzoek naar fake news-detectie met AI en naar diversiteit en inclusie in AI-systemen voor werving en selectie. Zij heeft een Master Data Driven Design van de Hogeschool Utrecht.

Hans de Zwart is docent en onderzoeker bij het lectoraat Responsible IT van de Hogeschool van Amsterdam. Eerder was hij directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom en kwam daarmee op voor vrijheid van communicatie en privacy op het internet.

Jochem Kootstra (moderator) is tech & design antropoloog en schrijver. Hij houdt zich bezig met interdisciplinaire onderzoeken over de relatie tussen en verwevenheid van mens en technologie. Als onderzoeker en storyteller kijkt hij met een kritische blik naar de technologische ontwikkelingen, om te werken aan een meer humane toekomst met technologie.

Gerelateerde programma’s
16 11 20
Smart Education
Kunstmatige intelligentie in het onderwijs

De rol van ‘computational thinking’ in het onderwijs is de afgelopen jaren groeiende. Een specifieke computertechnologie wint momenteel terrein: kunstmatige intelligentie. Wat betekent deze verschuiving voor leerlingen in het primair en voorgezet onderwijs? Wat moeten zij weten van KI, welke vaardigheden hebben zij nodig en hoe pakken we dit didactisch aan?

Datum
Maandag 16 nov 2020 20:00 – 21:00
Locatie
Online
17 06 20
Moeten we bang zijn voor AI?

Gezichtsherkenning, zelfrijdende auto’s, algoritmisch nepnieuws, Tinder-matches, deepfakes en sollicitatiegesprekken met een computerprogramma. Of we het nu willen of niet, we worden omringd door artificiële intelligentie. Maar wat betekent dat? Naar aanleiding van het nieuwe boek van Stefan Buijsman buigen we ons over de gevaren van AI. Met: Stefan Buijsman, Ewoud Kieft, Maaike Harbers en Miriam Rasch (moderator).

Datum
Woensdag 17 jun 2020 17:00 – 18:00
Locatie
Online
06 03 19
De nationale cursus Artificial Intelligence
AI te slim af

Kunstmatige intelligentie, oftewel AI, is niet meer weg te denken uit de samenleving, en met de dag groeit haar rol in onze levens. Maar waar staat AI eigenlijk voor? En is haar invloed louter positief of zitten er ook mindere kanten aan? Wegkijken is niet langer een optie

Datum
Woensdag 6 mrt 2019 20:00 – 21:30
Locatie
SPUI25