spui25-in-spe-literatuur.jpg
© Iris Mathilde
Jonge schrijvers, dichters en spoken word-artiesten over de toekomst van het woord

Waarom nog schrijven?

Waar ligt in tijden van digitalisering en online streamingdiensten de uitdaging voor de schrijver, dichter en spoken word-artiest? Een avond over jonge auteurs en hoe zij inspelen op de veranderende positie van het boek.

Waar ligt vandaag de dag de uitdaging voor de jonge schrijver, dichter en spoken word-artiest? In dit programma kijken we hoe jonge auteurs inspelen op de veranderende positie van het boek. Hoe wordt het ambacht van het schrijverschap nu ingevuld bij een generatie die zich bewust is van de vluchtigheid en visueel georiënteerde wereld van social media? En in welke bochten moet een schrijver zich anno nu wringen om zijn publiek te bereiken?

Collectieve (online) platforms en de opkomst van literatuurfestivals en poëzieavonden laten zien dat jonge makers meer mogelijkheden hebben dan alleen traditioneel publiceren op papier. Bestaat het romantische beeld van de schrijver in zijn zolderkamer nog? Of moeten we het concept van het schrijverschap herdefiniëren?

jonge schrijvers, dichters en spoken word-artiesten onder de dertig reflecteren op het woord en het schrijverschap anno nu. Tegelijkertijd is deze avond een kennismaking met dit aanstormend talent. Ze zullen ook voordragen uit eigen werk.

Over de sprekers

Inge van de Ven werkt als universitair docent Online Culture aan de Universiteit Tilburg. Zij promoveerde in 2015 aan de Universiteit Utrecht als literatuurwetenschapper met een dissertatie over monumentale romans in een digitale tijd, en binnenkort komt haar boek Big Books in Times of Big Data uit. Momenteel doet ze onderzoek naar het lezen van literaire teksten in een aandachtseconomie. https://research.tilburguniversity.edu/en/persons/inge-van-de-ven

Toen Joos Jonges (parttime poet) een man genaamd Roman vertelde dat ze schrijver is, keek hij haar raar aan. Want ze was toch niet gepubliceerd? 24 september vertelt ze SPUI25 wat haar dan wel een schrijver maakt. https://www.joosjonges.com/bio

Maureen Ghazal schrijft poëzie en proza en maakt daarnaast performances en beeldend werk. Vorig jaar studeerde ze met haar dichtbundel Altijd verschoven ruimtes af aan de Willem De Kooning Academie in Rotterdam. In 2018 won ze de El Hizjra-literatuurprijs in de categorie ‘poëzie’. In haar werk onderzoekt ze wat een thuis betekent in een wereld die alsmaar in beweging is. Dit jaar verscheen haar verhaal ‘Plekken om naartoe te gaan’ in de Sampler van Das Mag. https://maureenghazal.nl

Rots is een vriendschappelijke wedstrijd tussen een moerbeiboom en de vlechtjes van Pippi Langkous. Graag was hij ook vernoemd naar een niet-Europese Ariël, maar helaas was de overheersende kleur die ochtend nog roze. Deze beeldend kunstenaar en dichter kan niks, figuratief. https://www.instagram.com/everythingrots/

Gerelateerde programma’s
03 02 26
Charley Toorop, een schildersleven

‘Een creatieve vrouw kan niet getrouwd zijn’, vond Charley Toorop. Als ze aan haar schilderijen werkte, ging ze daar volkomen in op. In de biografie Charley Toorop, een schildersleven vertelt Wessel Krul op meeslepende wijze hoe Toorop haar veeleisende kunstenaarschap trachtte te verzoenen met haar even intense privéleven. Ze was moeder van drie kinderen, had door de jaren heen een reeks hartstochtelijke affaires en was bevriend met sleutelfiguren uit de kunst en literatuur – van Ter Braak, Marsman en Slauerhoff tot Mondriaan en Roland Holst.

Datum
Dinsdag 3 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 09 25
Verzetsvrouwen vlak na de oorlog

De afgelopen jaren is er meer en meer aandacht gekomen voor de rol van vrouwen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar hoe verging het hen in de periode daarna? Op deze avond lichten toonaangevende historici toe wat er met deze vrouwen gebeurde na 5 mei 1945.

Datum
Woensdag 24 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
30 06 25
Waarom meer verdeeldheid leidt tot minder welvaart voor (bijna) iedereen
De prijs van ophef

Ophef zaait twijfel en leidt onze aandacht af van waar het écht over zou moeten gaan, en als strategie vergroot het ongelijkheid. Waarom lijkt het zo moeilijk om de welvaart eerlijk te verdelen, en hoe kan dit beter? Daarover spreken we naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwe boek De prijs van ophef met bestuurskundige en bestsellerauteur Hendrik Noten. 

Datum
Maandag 30 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25