© Mettiamoci Una Pezza al Castello di Pescomaggiore, 13 juli 2012, door Animammersa

‘Thanks, I actually made it myself’: de herwaardering van handwerk en de relatie met activisme

Een draad verbindt, verweeft, verstrikt en verstrengelt zich. Het is materiaal dat talloze mogelijkheden biedt, zowel metaforisch als concreet. Toch is de draad vanuit kunsthistorisch perspectief nooit zo gewaardeerd als olieverf of marmer. Dominante associaties met het medium beperken zich vaak tot het ouderwetse imago van een brave, eenzame bezigheid. Anno 2024 lijkt deze benadering op zijn retour: jongeren, kunstenaars en collectieven omarmen handwerk en transformeren het tot activistische praktijk. Vanavond verkent SPUI25 in Spe dit nieuwe ‘craftivism’.

In een tijd van schijnbaar eindeloze politieke en sociale onrust is het verkennen van de manier waarop kunst kan worden gebruikt als vorm van activisme een belangrijke inspanning. ‘Craftivism’, een samensmelting van handwerk, ambacht en activisme, blijkt een welkome en krachtige manier om sociale, politieke en culturele waarden uit te drukken. Het gaat daarbij om een minder luid, maar daardoor niet minder zinnige vorm van activisme.

SPUI25 in Spe onderzoekt welke waarde handwerk heeft als activistisch medium. Wat houdt een radicale herwaardering van het medium in? Hoe heeft handwerk zich historisch bewezen als zinvol instrument voor politiek verzet? Op welke manier speelt gender een rol in de marginalisatie van handwerk binnen de kunsthistorische canon? Welke potentie kent handwerk als het gaat om hedendaagse problematiek? 

Over de sprekers

Emmeline de Mooij is kunstenaar. Haar oeuvre bestaat uit speculatieve scenario’s waarin zij met belichaamde praktijken onderzoekt hoe de eenheid tussen de mens en zijn omgeving kan worden hersteld. Daarnaast is ze mede-oprichter van de Feministische Handwerk Partij, een politieke feministische kunstenaarsbeweging die zich wijdt aan het herstellen van de verstoorde relatie met onze directe omgeving en van een beschadigde wereld in zijn geheel. Het repareren van textiel is daarin een oefening in vertragen, belichamen en transformeren. Daarmee wordt een verbinding gelegd met de onderbelichte geschiedenis van textielproductie binnen de dagelijkse realiteit van vrouwen.

Marion Poortvliet is de oprichter van Crafts Council Nederland, een toonaangevend platform voor het creatieve ambacht. In de afgelopen jaren heeft zij met het Crafts Council-team tal van innovatieve projecten ontwikkeld waarbij de crafts een essentiële rol spelen in innovatie, research & development alsook in de herwaardering van immaterieel erfgoed. Poortvliet zit in het bestuur van de World Crafts Council Europe en werkt met het team aan internationale projecten, met Europese partners en ambassades wereldwijd.

Hanneke Grootenboer is hoogleraar vroegmoderne kunst en beeldcultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek naar de vroegmoderne Nederlandse visuele en materiële cultuur gaat kritisch in op literatuur en filosofie, en behandelt onderwerpen als intimiteit, innerlijkheid, affect en miniaturisatie.  Ze werkt op een transhistorische manier en schrijft over huidige trends en tentoonstellingen die zijn geïnspireerd door de kunst van het verleden. Ze is lid van de redactie van het Nederlands Jaarboek voor Kunstgeschiedenis en van het algemeen bestuur van De Witte Raaf. Samen met Jenny Boulboullé geeft ze de mastercursus Global Textiles, Fibre Arts and Fabrics of Resistance.

Nora Veerman (moderator) is freelance modejournalist, criticus en onderzoeker met een achtergrond in kunstgeschiedenis en modewetenschappen. In haar werk beschouwt ze hoe mensen zich middels kleding verhouden tot zichzelf en de maatschappij. Daarbij richt ze zich op alledaagse interacties tussen mensen en kleren – maken, dragen, (ver)kopen, bewaren, weggooien – en de emoties en ervaringen die daarmee gepaard gaan. Veerman schrijft over mode voor de Volkskrant en diverse andere media, en geeft les in modetheorie en -geschiedenis aan hogescholen en universiteiten. Op dit moment werkt ze aan een onderzoek naar zelfmaakmode in Nederland tussen 1950 en 1985.

Gerelateerde programma’s
04 11 25
Towards a common approach to Europe’s colonial past
European Integration and Co-Imperialism

Until recently, the former imperial nation states of Europe often regarded themselves as historically homogeneous nation states with a colonial past that was separate from their European continental history. Recent research shows that the European integration process was closely intertwined with modern imperialism and decolonization. Tonight, our speakers will discuss these new developments in historiography.  

Datum
Dinsdag 4 nov 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
04 04 25
The Social and Political Lives of Images
Seeing Matters

Ever wondered how images shape our reality? Join us in unraveling the transformative power of visuals – from protest imagery to social media memes – in mobilizing movements, influencing debates, and reshaping perceptions. Discover why, in our visual age, seeing truly matters. 

Datum
Vrijdag 4 apr 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25
22 03 25
SPUI25 x 24 uur Centrum
Amsterdam: een brakke stad

Tijdens dit programma kijken we met historicus Bob Pierik naar de geschiedenis van drinkwater in Amsterdam. Kunnen we lessen trekken uit het verleden voor toekomstig waterbeleid? Hoe kunnen we het waterbewustzijn bij Amsterdammers vergroten? Wat betekent het om in een verzilte stad te leven en hoe ziet toekomstbestendig waterbeleid eruit voor de Amsterdam?

Datum
Zaterdag 22 mrt 2025 16:00 uur
Locatie
SPUI25