Taal leren
Het lijkt alsof mensen taalregels helemaal vanzelf leren, en dat ook alleen mensen hier goed in zijn. Maar is dat eigenlijk wel zo? Deze avond bespreken we interdisciplinair onderzoek naar het leren van taal bij mensen, machines en dieren. Ook kijken we naar mensen die misschien niet zo goed zijn in het leren van een taal en onderzoeken we hoe dit komt en wat hieraan te doen is.
Deze avond geeft Sybren Spit eerst een korte intro over het leren van kunsttalen bij mens machine en dier. Daarna gaat Judith Rispens dieper in op het leren van kunsttalen bij kinderen met een taalstoornis. Het programma wordt gemodereerd door Klaas Seinhorst.
Over de sprekers
Judith Rispens is hoogleraar Nederlandse Taalkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft zowel Nederlands (RuG) gestudeerd als Spraak- en taalpathologie (Reading, VK). Ze is gepromoveerd op het gebied van taalstoornissen bij kinderen, en haar onderzoek en onderwijs concentreert zich op taalverwerving en taalverwerking bij mensen met en zonder taalproblemen.
Sybren Spit heeft Nederlands en Taalwetenschap gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna is hij aan dezelfde universiteit begonnen aan een promotieonderzoek over hoe kleuters taal leren. Tijdens zijn promotie communiceert Sybren ook veel over zijn onderzoek: onder andere in blogs op Kennislink en in het theater tijdens ScienceBattles.
Klaas Seinhorst (moderator) heeft Taalwetenschap gestudeerd aan de UvA en Universiteit Leiden. Hij werkt aan de UvA als promovendus en docent; in zijn promotietraject onderzoekt hij de leerbaarheid van klanksystemen.