Miek de Langen-lezing 2022 door Eveline Euser
Eveline Euser spreekt de Miek de Langen-lezing 2022 uit, waarna twee referenten op haar reageren. Euser focust in haar lezing op de leefwereld van baby’s en peuters, en onze kennis hierover. Naast toegenomen begrip blijft het kunnen verstaan van de binnenwereld van deze groep preverbale kinderen natuurlijk een grote uitdaging. Hoe vinden we woorden om ervaringen te vertolken voor hen die zelf (nog) geen woorden hebben?
Kan een foetus in de baarmoeder al iets onthouden, en zo ja hoe lang? Beïnvloedt wat de moeder eet tijdens de zwangerschap de eetvoorkeuren van de baby? Wat krijgt een baby mee van stress en spanning?
Onze kennis over de ontwikkeling en leefwereld van baby’s en peuters groeit door de stroom aan inzichten uit het multidisciplinaire vakgebied ‘Infant Mental Health’, gebaseerd op meer dan een eeuw baby-onderzoek.
Maar hoe vinden we woorden om ervaringen te vertolken voor hen die zelf (nog) geen woorden hebben? Een houding van meervoudig kijken en het verdragen van ‘onzeker weten’ is daarbij onmisbaar. De kunstvorm die ons daarin bij uitstek in mee kan nemen is de poëzie. Daarom zal in deze tweede Miek de Langenlezing dieper verkend worden waarom juist deze kunstvorm op meerdere manieren heel dicht bij de vroege kindertijd staat.
Het zoeken en tasten van ouders en hun kindje om elkaar te leren kennen en begrijpen wordt wel vergeleken met een dans. Deze Miek de Langenlezing heeft daarom de opbouw van een (ca-)dans: inzichten uit de Infant Mental Health worden afgewisseld met gedichten over geboorte, baby’s en ouderschap. Zo ervaren we deze avond rijke, speelse en gelaagde beelden over die eerste belangrijke 1000 dagen in een mensenleven.
De titelzin is een dichtregel uit: ‘Ik wil’ van Eva Cox (2009)
Over de sprekers
Eveline Euser is orthopedagoog, GZ-psycholoog en Infant Mental Health (DAIMH)-specialist. Zij promoveerde in 2009 op een proefschrift over kindermishandeling, gehechtheid en trauma. Sinds 2016 werkt zij samen met het CCRA aan onderwerpen rond zeer jonge kinderen op het snijvlak van het juridische en het pedagogische.
Referent:
Chantal Mak, hoogleraar privaatrecht, Universiteit van Amsterdam.
De naam van een tweede referent volgt.