Geschiedenis en de fictie van het nationalisme
In Donizetti’s opera Maria Stuarda staat de machtsstrijd tussen Mary Stuart en Elizabeth I centraal. Hoewel de koninginnen elkaar in werkelijkheid nooit ontmoet hebben, is door kunstenaars over een mogelijke ontmoeting tussen de twee maar al te vaak gefantaseerd. In deze lezing bespreekt Krisztina Lajosi-Moore hoe de fascinatie voor deze historische gebeurtenis is gebruikt voor het creëren van een nationale identiteit.
Let op: Locatie: Nationale Opera & Ballet.
Reserveer hier je ticket.
Vele kunstenaars laten zich inspireren door historische gebeurtenissen. Opvattingen over het verleden zijn sterker gevormd door kunstwerken met historische thema’s dan door de geschiedschrijving zelf. Opera’s, zoals Maria Stuarda, spelen een essentiële rol bij het creëren van een collectief nationaal gevoel.
Tijdens deze lezing vertelt cultuurhistoricus Krisztina Lajosi-Moore hoe Europa’s fascinatie voor Engelse romantische literatuur, de populariteit van Sir Walter Scott en de opkomst van historische fictie een interesse in nationale geschiedenissen inspireerden en uiteindelijk leidden tot politiek nationale bewegingen. Daarbij belicht ze de relaties tussen de kosmopolitische muziekculturen, belichaamd door Donizetti’s carrière, en het groeiende gevoel van nationale identiteiten in het romantische tijdperk.
Over de sprekers
Krisztina Lajosi-Moore is cultuurhistoricus en als universitair docent moderne Europese cultuur verbonden aan de afdeling Europese Studies van de UvA. Haar onderzoeksgebied is (trans)nationalisme, met een speciale focus op het snijvlak van cultuur, geschiedenis, media en politiek gedachtegoed.
Diederik Burgersdijk is moderator bij SPUI25. Hijdoceert Latijn en Oude Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij is als gastonderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, en aan het Radboud Institute for Culture and History (RICH) te Nijmegen. Bij Athenaeum, Polak & Van Gennep verschenen zijn boeken De Macht van de Traditie. Het keizerschap van Augustus en Constantijn (2016) en De Sluipwesp en de Leliën. Geloof en ongeloof in de klassieken (2018) en Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool (2022). In 2020 verscheen zijn eerste vertaling vanuit het Latijn, in samenwerking met Peter Burgersdijk en Richard Haasen: Cornelius Nepos. Macht en moraal, nagelaten werk.