Lezing over de opera Maria Stuarda

Geschiedenis en de fictie van het nationalisme

In Donizetti’s opera Maria Stuarda staat de machtsstrijd tussen Mary Stuart en Elizabeth I centraal. Hoewel de koninginnen elkaar in werkelijkheid nooit ontmoet hebben, is door kunstenaars over een mogelijke ontmoeting tussen de twee maar al te vaak gefantaseerd. In deze lezing bespreekt Krisztina Lajosi-Moore hoe de fascinatie voor deze historische gebeurtenis is gebruikt voor het creëren van een nationale identiteit.

Let op: Locatie: Nationale Opera & Ballet.

Reserveer hier je ticket.

Vele kunstenaars laten zich inspireren door historische gebeurtenissen. Opvattingen over het verleden zijn sterker gevormd door kunstwerken met historische thema’s dan door de geschiedschrijving zelf. Opera’s, zoals Maria Stuarda, spelen een essentiële rol bij het creëren van een collectief nationaal gevoel.

Tijdens deze lezing vertelt cultuurhistoricus Krisztina Lajosi-Moore hoe Europa’s fascinatie voor Engelse romantische literatuur, de populariteit van Sir Walter Scott en de opkomst van historische fictie een interesse in nationale geschiedenissen inspireerden en uiteindelijk leidden tot politiek nationale bewegingen. Daarbij belicht ze de relaties tussen de kosmopolitische muziekculturen, belichaamd door Donizetti’s carrière, en het groeiende gevoel van nationale identiteiten in het romantische tijdperk.

Over de sprekers

Krisztina Lajosi-Moore is cultuurhistoricus en als universitair docent moderne Europese cultuur verbonden aan de afdeling Europese Studies van de UvA. Haar onderzoeksgebied is (trans)nationalisme, met een speciale focus op het snijvlak van cultuur, geschiedenis, media en politiek gedachtegoed.

Diederik Burgersdijk is moderator bij SPUI25. Hijdoceert Latijn en Oude Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij is als gastonderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, en aan het Radboud Institute for Culture and History (RICH) te Nijmegen. Bij Athenaeum, Polak & Van Gennep verschenen zijn boeken De Macht van de Traditie. Het keizerschap van Augustus en Constantijn (2016) en De Sluipwesp en de Leliën. Geloof en ongeloof in de klassieken (2018) en Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool (2022). In 2020 verscheen zijn eerste vertaling vanuit het Latijn, in samenwerking met Peter Burgersdijk en Richard Haasen: Cornelius Nepos. Macht en moraal, nagelaten werk.

Gerelateerde programma’s
17 04 23
Over de opera Der Rosenkavalier
Heimwee naar de pruikentijd

Der Rosenkavalier vertelt een frivool liefdesverhaal – tegen de achtergrond van een teloorgaande aristocratie. Cultuurhistoriscus Joep Leerssen legt de spanningen bloot van deze opera vol weemoed naar een verloren wereld.

Datum
Maandag 17 apr 2023 20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
16 05 22
Over Anne Boleyn en de rol van Donizetti in de operakunst van de Romantiek
Anna Bolena

De opera Anna Bolena heeft het leven van Anne Boleyn, de moeder van koningin Elisabeth I, tot onderwerp. Zij is de tweede vrouw van Hendrik VIII en wordt door hem aan de kant geschoven voor zijn nieuwe minnares. In deze lezing onderzoekt Joep Leerssen de cultuurhistorische context van deze opera over macht, passie, eer en kwetsbaarheid met dodelijke gevolgen en dat alles in een woelig tijdperk.

Datum
Maandag 16 mei 2022 20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
17 02 20
De aantrekkingskracht van Frida Kahlo

Waarom blijven leven en werk van Frida Kahlo ons boeien? In dit programma buigen we ons naar aanleiding van de voorstelling ‘Frida’ van Het Nationale Ballet over de aantrekkingskracht die Frida Kahlo’s werk nog altijd op ons uitoefent.

Datum
Maandag 17 feb 2020 20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet