Letteren Live

Letteren Live #16

In aflevering 16 van Letteren Live interviewt Marjolijn de Cocq Daan Remmerts de Vries over de heruitgave van zijn monumentale roman De harpij. Een kleine geschiedenis van het paradijs (Querido)Charisa Chotoe spreekt met Ianthe Sahadat over haar bijdrage aan de bundel Antonlogie (Atlas Contact) en de betekenis van Anton de Kom. Tussendoor verzorgt Ayesha Harruna Attah een literair intermezzo. 

23 jaar geleden begon kinderboekenauteur Daan Remmerts de Vries in de avonduren aan een roman voor volwassenen, vanuit hetzelfde verlangen als Tolkien, het verlangen naar uitgestrekt ongerept land. Het werd een Middeleeuws verhaal over een gevallen duivel die met feilloos PR-instinct de hel in de vaart der volkeren weet op te stuwen. Een psychologische roman, geen fantasy, boordevol humor tegen de achtergrond van een Boschiaansche wereld vol kleurrijke bijfiguren. Marjolijn de Cocq gaat met Remmerts de Vries in gesprek over De harpij. Een kleine geschiedenis van het paradijs (Querido).  

De Ghanese schrijver Ayesha Harruna Attah verbleef op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds een maand als writer in residence in Amsterdam. Ze leest voor uit haar onlangs vertaalde roman The Deep Blue Between / Het diepe blauw, een episch verhaal over twee jonge vrouwen, tweelingzussen, in een periode van grote veranderingen in West-Afrika: de slavernij is afgeschaft, maar het kolonialisme doet zijn intrede. Het diepe blauw werd vertaald door Dennis Keesmaat, Daniëlle Stensen en Lara Visser voor uitgeverij Orlando. 

Onderzoeksjournaliste Ianthe Sahadatvertelt in gesprek met Charisa Chotoe over haar bijdrage aan Antonlogie, een bundel met verhalen over het gedachtegoed van Anton de Kom (Atlas Contact). Als studente geschiedenis schuift Sahadat het werk van De Kom aan de kant. Zijn bekende boek Wij slaven van Suriname valt voor haar niet onder de noemer wetenschappelijke literatuur. Pas later ontdekt ze de waarde van de tekst, niet alleen een emotionele lading geeft aan de abstracte colleges die ze eerder over de slavernij volgde, maar haar ook dichter bij haar Surinaamse roots weet te brengen. 

Over de sprekers

Marjolijn de Cocq studeerde Vertaalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1994 is ze werkzaam als journalist. Ze deed onder meer verslag van het Joegoslaviëtribunaal en het Lockerbie-proces. Ook gaf ze leiding aan verschillende redacties van de gpd. Momenteel is De Cocq chef boeken bij Het Parool, waarin ze ook een wekelijkse column heeft. Van haar hand verschenen Beter, slanker, sterker. De mythe van de maakbare mens (2015) en Maar ik hield al wel van je (2020). 

Daan Remmerts de Vries woont en werkt in Amsterdam. Zijn eerste boek kwam uit in 1990.  Inmiddels schreef en illustreerde meer dan zestig boeken, zowel jeugdboeken als volwassen romans. Die laatste categorie schrijft hij onder het pseudoniem A.N. Ryst. In 2014 brak hij door met De harpij, een roman waar hij zo’n 23 jaar aan heeft gewerkt. In 2019 verscheen Liefde, je kunt me vinden bij de rivier, een literaire catalogus van meer dan vijfhonderd tekeningen en schilderijen. Remmerts de Vries werd voor zijn werk twee keer onderscheiden met de Gouden Griffel, een keer met de Gouden Lijst en in het najaar van 2021 ontvangt hij de Theo Thijssenprijs voor zijn gehele oeuvre. 

Ayesha Harruna Attah groeide op in Ghana als dochter van twee journalisten. Ze studeerde biochemie en journalistiek in de Verenigde Staten en woont nu in Senegal. Attah wordt beschouwd als een van de belangrijkste jonge stemmen in de Afrikaanse literatuur. Ze publiceerde tot dusver vijf romans, waarvan er drie in Nederlandse vertaling zijn verschenen: Saturdays kinderen (vertaald door Molly van Gelder en Paul Bruijn, De Geus), De honderd waterputten van Salaga (vertaald door Annelies de Hertogh en Els de Roon Hertoge, Orlando) en dit jaar: Het diepe blauw (vertaald door Dennis Keesmaat, Daniëlle Stensen en Lara Visser, Orlando). 

Ianthe Sahadat is journalist, schrijver en historicus. Ze werkt bij de Volkskrant en valt op door haar onderwerpkeuze en gevoel voor maatschappelijke relevantie. Voor het Magazine van de Volkskrant schreef ze een reportage over de emotionele reis die haar vader maakte naar zijn geboorteland Suriname, na bijna een halve eeuw weg te zijn geweest. Met haar onthullingen over wantoestanden op Hogeschool Inholland won Sahadat de journalistieke prijs, De Tegel, voor het beste nieuwsverhaal. Ze schreef twee romans Drijfhout (2016) en Zonder Handen (2019) en verzamelt momenteel Surinaamse en Antilliaanse familiegeschiedenissen voor een serie verhalen over de impact van het Nederlandse koloniale verleden op het heden. 

Charisa Chotoe is presentator en verslaggever. Ze schuwt niet om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken middels thema’s zoals feminisme, geschiedenis, kunst en cultuur en sociaal maatschappelijke issues. Met haar spraakmakende aflevering over haatinfluencers in het onderzoeksprogramma ‘Propaganda’ op NPO3, zwengelde zij dit jaar de discussie aan over online shamen. Amsterdam kent Chotoe voornamelijk als razende reporter van de stadszender AT5, waar ze drie jaar lang (live)-programma’s presenteerde als ‘De Zwoele Stad’, ‘De Straten: Binnenskamers’, ‘Keti Koti’ en meer. 

Gerelateerde programma’s
01 10 21
Letteren Live #15

In aflevering 15 van Letteren Live interviewt Marjolijn de Cocq Imme Dros over haar nieuwe roman Gisterland (Van Oorschot). Mariken Heitman en Kenneth van Zijl gaan in gesprek over Heitmans nieuwe roman Wormmaan (Atlas Contact). Tussendoor schijnt Roeland Dobbelaer zijn licht op twee romans die dit jaar verschenen over Frida Kahlo bij uitgeverij Orlando.

Datum
Vrijdag 1 okt 2021 12:00 uur
Locatie
Online
25 06 21
Letteren Live #14

In aflevering 14 van Letteren Live, de literaire talkshow van SPUI25, Het Parool en het Letterenfonds interviewt Marjolijn de Cocq schrijver en performer Elfie Tromp over de vraag wat je als schrijver mag zeggen, wat kunst kan doen en haar in september te verschijnen roman Pietà (De Geus). Tromp: ‘Ik wil ook wel echt dat het een pleidooi is voor andermans woede en dat je niet meteen daardoor gepantserd hoeft te worden of niet meteen stelling hoeft te nemen daartegen.’

Mischa Andriessen draagt intieme gedichten voor uit zijn nieuwe bundel Het drogsyndicaat (Querido): ‘De ontdekking zal niet het zien zijn / de ontdekking zal niet het horen, niet het weten en zeker niet het nietsdoen zijn / de angst te laten zien zal de ontdekking zijn’

Tot slot spreken Koen Hilberdink en Graa Boomsma over de vele levens van vijftiger Bert Schierbeek, onderwerp van Boomsma’s nieuwe biografie Niemand is waterdicht (De Bezige Bij). ‘Ik had die biografie van Hermans ook wel willen schrijven,’ bekent Boomsma, ‘maar ik heb maar één leven. Hoewel Bert Schierbeek zei: “Ik heb wel 77 levens, het is een kwestie van hoe ik het ‘ik’ interpreteer.”’

Datum
Vrijdag 25 jun 2021 00:00 uur
Locatie
Online
01 06 21
Letteren Live #13

In aflevering 13 van Letteren Live, de literaire talkshow van SPUI25, Het Parool en het Letterenfonds, interviewt Marjolijn de Cocq Nico Dros over Willem die Madoc maakte (Van Oorschot). Dros werd op de middelbare school al gegrepen door de beginregel van Van den vos Reynaerde. De regel vormde het startpunt voor zijn nieuwste roman, een werk dat epische proporties aanneemt. Hoe zijn boek tot stand kwam, en wie en wat hem tijdens het werken bijstonden, bespreekt hij met Marjolijn de Cocq. ‘Ik weet nog dat ik dacht: het moet een beetje een groots werk worden.’

Babs Gons verzorgt een literair intermezzo en draagt voor uit haar nieuwe bundel Doe het toch maar (Atlas Contact): ‘hoe wil ik mijn taal?/ik wil mijn taal met ruimte/voor interpretatie’.

Ten slotte spreken Thomas Möhlmann en Alfred Schaffer over Schaffers oeuvre en de P.C. Hooftprijs voor poëzie. ‘Je eigen werk typeren is godsonmogelijk’, meent Schaffer. Toch onderneemt hij een goede poging daartoe in zijn gesprek met collega-dichter Thomas Möhlmann. Ze praten over zijn oeuvre, het schrijven, lezen en leven in verschillende talen en landen en het onverwacht winnen van die indrukwekkend prijs.

Datum
Dinsdag 1 jun 2021 00:00 uur
Locatie
Online