© Jatisz Odyssey

Kaási de rebellenleider: het vroege verzet tegen de slavernij in Suriname

Aan het eind van de zeventiende eeuw draaide de trans-Atlantische slavenhandel op volle toeren. Vanuit West-Afrika werden onder onmenselijke omstandigheden miljoenen tot slaaf gemaakten naar Noord- en Zuid-Amerika gebracht, van wie 600.000 op Nederlandse schepen. Een van hen was Kaási, een rebellenleider en de centrale persoon in het nieuwe boek van Frank Dragtenstein. Vanavond bespreekt de historicus met verschillende gasten zijn bevindingen over Kaási en de zijnen. Met spoken word door Zaïre Krieger.

Al lang voordat het debat over de slavernijafschaffing op gang was gekomen, voerden aan het begin van de achttiende eeuw tot slaaf gemaakten in Suriname een heftige strijd. Marrons, gevluchte tot slaaf gemaakten, vochten tegen de Nederlandse bezetter. Onder hen was ook Kaási, door de Nederlanders meestal Klaas genoemd. In Kaási de rebellenleider. Het vroege verzet tegen de slavernij in Suriname vertelt Frank Dragtenstein het verhaal van deze bijzondere man en zijn ‘Kaásimarrons’, guerrillastrijders met wie hij meer dan vijftig jaar de overhand had in de strijd in Suriname.

Over de sprekers

Frank Dragtenstein is historicus, gespecialiseerd in slavernij- en koloniale geschiedenis. Hij is medeoprichter van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee), en was daar senior onderzoeker. Van zijn hand verschenen eerder De ondraaglijke stoutheid der wegloopers: Marronage en koloniaal beleid in Suriname, 1667-1768, Alles voor de vrede: De brieven van Boston Band tussen 1757 en 1763 en Van Elmina naar Paramaribo: De slavenhaler.

Zaïre Krieger werkt sinds het afronden van haar studie Internationaal Recht als freelance journalist, dichter en spoken word-artiest. Ze was mede-organisator van de Black Lives Matter-demonstratie in Rotterdam en spreker bij TEDx. In 2019 ontving Krieger een spoken Award als ‘een van de meest inspirerende woordkunstenaars van het moment’. Ze vertaalde Amanda Gormans poëzie naar het Nederlands, verschenen bij uitgeverij Meulenhoff. Ze werkt momenteel aan een eigen bundel.

Mitchell Esajas studeerde bedrijfskunde en antropologie. Hij is medeoprichter van New Urban Collective, een netwerk voor studenten en young professionals van diverse culturele achtergronden. Vanuit NUC is hij als duizendpoot betrokken bij verschillende initiatieven die bijdragen aan de dekolonisering van het onderwijs, diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt en het opzetten van The Black Archives. The Black Archives is een archief dat zich richt op geschiedenis, cultuur en literatuur van Zwarte mensen in Nederland, en daarbuiten.

Guno Jones is als onderzoeker verbonden aan de Sectie Migratierecht van de VU. Zijn werk is interdisciplinair van aard: hij verbindt sociaalwetenschappelijk onderzoek met een historische inslag. Zijn interesse gaat onder meer uit naar het discours over identiteit en ‘ras’ en hun vertaling in juridische categorieën. Hij schreef regelmatig over het tweederangs Nederlanderschap van de inwoners van de koloniën. 

Nawal Mustafa (moderator) werkt als postdoc-onderzoeker in het project Juridisch Slavernij bij het Amsterdam Centre for Migration and Refugee Law (ACMRL) aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoeksfocus omvat intersectionele aspecten van islamofobie, racisme en seksisme, en vooral hoe het recht deze onderwerpen heeft proberen te vorm te geven. Vóór haar doctoraat bekleedde Mustafa functies bij Amnesty International, Humanity in Action en richtte ze SPEAK op, een platform voor moslimvrouwen in de strijd tegen structureel racisme.

Gerelateerde programma’s
01 02 24
Het pand der goden. De eerste Surinaamse opera

Helaas is in de opname van het programma het geluid bij de lezing van Diederik Burgersdijk verloren gegaan. Gelukkig is de strekking van deze lezing nu terug te lezen in dit artikel op de website van de Groene Amsterdammer.

Het boek Een opera voor Suriname. Over Het Pand der Goden van J.N. Helstone, geschreven door Diederik Burgersdijk en Astrid Helstone, is het unieke relaas over een muziekdramatisch werk uit Suriname, dat in Paramaribo in 1906 is opgevoerd en daarna in vergetelheid is geraakt. Tijdens deze boekpresentatie onderzoeken we wat deze opera kenmerkt, hoe de recente ontdekking van de opera in zijn werk is gegaan, en wat het stuk zo de moeite waard maakt.

Datum
Donderdag 1 feb 2024 20:00 uur
Locatie
Aula
01 07 24
The Female Impact: 17th Century Women on the Dutch Art Market

Since 2021 the Female Impact project has been studying the impact of women artists, patrons, and other prominent women on the seventeenth-century Dutch art market. What are their latest insights? And which hurdles lie ahead? During the project’s annual summer event, short presentations covering a wide range of topics will show where the Female Impact stands today.

Datum
Maandag 1 jul 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
02 04 24
Een adres: de geschiedenis van de joodse onderduik

Meer dan 25.000 joden waren tijdens de oorlog op zoek naar een adres – een schuilplaats voor degenen die, ondanks alle dwang, de oproepen voor deportatie durfden te negeren. Een keuze die levens kon redden. In Een adres brengt Michal Citroen hun geschiedenis tot leven. Vanavond presenteren we deze verhalen van onderduikers, helpers en duikgevers, die Citroen aan de hand van dagboeken, getuigenissen, gesprekken en historische werken heeft opgetekend.

Datum
Dinsdag 2 apr 2024 20:30 uur
Locatie
Aula