© Illustration by Monica Beisner
De viering van een wereld

Is Dante van iedereen?

De Florentijnse dichter, denker en mysticus Dante Alighieri is een van de belangrijkste figuren uit de westerse cultuurgeschiedenis. De Divina Commedia, zijn visionaire epos, schreef hij niet in het Latijn, maar in de volkstaal: een keuze die hem aan de wieg van de moderne literatuur als geheel doet staan. Hoe is hij deel geworden van de ‘wereldliteratuur’, is Dante werkelijk van iedereen?

Let op. Er zijn geen plekken meer beschikbaar voor de zaal van SPUI25. Je kunt dit programma alleen nog online bijwonen. Meld je aan voor de livestream.

700 jaar geleden stierf Dante Alighieri in ballingschap in Ravenna. Met de uniek beeldende, dramatische, dichterlijke en emotionele kracht van zijn visionaire epos de Divina Commedia drukte hij een stempel op alle Europese nationale letterkundige tradities na hem. Zijn aanwezigheid is daarbij niet minder voelbaar in de beeldende kunsten en muziek. Voorafgaand aan het festival Visies op het Paradijs. Dante aan de Amstel, dat op 25 september plaatsheeft in het Universiteitstheater van de UvA, onderzoeken deskundigen in hoeverre Dante van iedereen is – ook buiten Europa. In welke wereld leefde Dante, welke wereld schiep hij in de Komedie en op welke manier werd zijn universum literair, dat wil zeggen: deel van ‘de’ wereldliteratuur?

Dit programma heeft plaats in aanloop naar Dante aan de Amstel, een festival vol lezingen, vertaalworkshops, muziek en aperitief. Datum en locatie: 25 september, Amsterdams Lyceum. Toegang gratis, voor meer informatie voor aanmelding zie hier.

Over de sprekers

David Rijser doceert klassieke talen en cultuurgeschiedenis aan de UvA en is bijzonder hoogleraar Receptiegeschiedenis van de Oudheid aan de RUG. Van zijn hand verschijnen met regelmaat recensies in NRC Handelsblad en essays in de Nederlandse Boekengids. Zijn overzichtswerk over de veelvormige dialoog die wij voeren met de oudheid, Een telkens nieuwe Oudheid (AUP 2016) verschijnt binnenkort in vertaling bij Cambridge University Press.

Sabrina Corbellini is Rosalind Franklin Fellow en Professor History of Reading in Premodern Europe aan de Universiteit Groningen. Ze is gespecialiseerd in de reconstructie en bestudering van religieuze leespraktijken in premodern Europe, in het bijzonder tijdens de ‘lange vijftiende eeuw’. Samen met Wim François leidt ze sinds 2017 het project ‘In Readers’ Hands. Early Modern Dutch Bibles from a Users’ Perspective’. Zij publiceerde en redigeerde onder meer: Instructing the Soul, Feeding the Spirit and Awakening the Passion. Cultures of Religious Reading in the Late Middle Ages (Turnhout 2013) en Discovering the Riches: Religious Reading in Late Medieval and Early Modern Europe (Brill 2015).

Joep Harmsen is literair vertaler Spaans en werkzaam als freelance redacteur bij onder andere 360 Magazine. Hij studeerde literatuurwetenschap en Spaanse taal & cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Als vertaler neemt hij deel aan het Europese talentontwikkelingstraject Connecting Emerging Literary Artists. Zijn meest recente boekvertaling is Vuurtorenberichten (Uitgeverij Karaat, 2021) van de Mexicaanse auteur Jazmina Barrera, in co-vertaling met Merijn Verhulst.

Diederik Burgersdijk (moderator) doceert Latijn en Oude geschiedenis aan University College Utrecht en Cartesius Lyceum Amsterdam. Hij schreef diverse boeken bij Athenaeum, Polak en Van Gennep, waaronder recentelijk Cornelius Nepos. Macht en moraal.

Gerelateerde programma’s
02 02 26
How the Human Voice has Shaped History
From Breath to Body Politics

Why do we like listening to some people more than others? In a world suffused by speech – of politicians, influencers, salespeople and pundits alike – that question seems more relevant than ever. Join us for a panel conversation on how the power of a ‘good voice’ has been shaped and re-shaped in the last two centuries.

Datum
Maandag 2 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
11 09 25
Een fotografisch project over schaamte, identiteit en herinnering
Es gibt keine Sahne es gibt Krieg

In haar nieuwe project onderzoekt fotograaf Annaleen Louwes de erfenis van haar Duitse moeder, gevormd door de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Via beeld, audio en archiefmateriaal vervaagt de grens tussen herinnering en werkelijkheid. Hoe werkt collectieve schaamte door in een volgende generatie? Tijdens dit programma wordt die vraag in verschillende gesproken en muzikale bijdragen verder verkend.  

*Dit programma is volgeboekt, je kunt online meekijken met de livestream*

Datum
Donderdag 11 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
26 06 25
Naar een nieuw publiek debat
Stijl als antwoord (uitgesteld)

Het publieke debat is compleet stijlloos geworden, stelt Jonasz Dekkers in zijn nieuwe boek. Hij laat zien dat stijl, hoewel ogenschijnlijk ongrijpbaar, een diepgaand filosofisch concept is dat een cruciale rol speelt in iedere samenleving. Het is de lijm tussen vervreemde individuen in een geatomiseerde maatschappij. 

Datum
Donderdag 26 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25