© Museum Het Schip
Conservering en restauratie van een tentoonstelling

Grenzeloze inhoud

De tentoonstelling Grenzeloze inhoud, tot begin oktober te bezoeken in Museum Het Schip, draait om een bijzonder kunstproject dat in 1983 werd geïnitieerd: John den Besten ontwierp twaalf transparante koffers, waarna kunstenaars door het hele land werden opgeroepen ideeën te ontwikkelen voor het vullen ervan. Tijdens dit symposium vertellen sleutelfiguren die aan het kunstproject hebben meegewerkt over de samenwerking – toen en nu.

Het kunstproject Grenzeloze Inhoud werd in 1983 geïnitieerd door de Nederlandse Kunststichting (NKS). Kunstenaar die de koffers zouden vullen werden beperkt door de grootte en parallellogramvorm van de koffer, en de materialen waarvan de koffer gemaakt was. Uit 100 inzendingen werden twaalf kunstenaars gekozen: Klaus Peter Boegel, Boudewijn Corstiaensen, Michael Gibbs, Theo van de Goor, Heinz Georg Holtappels, Ronald in ‘t Hout, Ko de Jonge, Wijo Koek, Bob Lens, Johan Oskam, Flavio Pons en Roel QoQo.

In 2019 zijn eerstejaars masterstudenten van de opleiding Conservation and Restoration of Cultural Heritage in de specialisatie Contemporary Art gevraagd om de twaalf koffers te conserveren en restaureren. Het doel was om de kunstwerken te conserveren tot een mate van stabiliteit die geschikt is voor toekomstige tentoonstellingen, zodanig dat de fysieke integriteit behouden blijft en de oorspronkelijke intenties van de kunstenaars inzichtelijk kunnen worden gemaakt voor het publiek. Hiervoor hebben zij de kunstenaars of hun nabestaanden geïnterviewd.

Over de sprekers

Sanneke Stigter is universitair docent Conservering en Restauratie aan de UvA. Ze is opgeleid als kunsthistoricus en restaurator, en gespecialiseerd in hedendaagse kunst, oral history en auto-etnografie. Eerder was zij onder meer restaurator hedendaagse kunst en moderne sculptuur bij het Kröller-Müller Museum, en droeg zij bij aan verschillende NWO- en EU-projecten (Inside InstallationsNeCCARNACCA). Ze is KNAW-Comenius Fellow en IIC Fellow, en heeft een academische residentie bij STUDIOTOPIA. Van haar hand verschenen meer dan 90 publicaties. Ze is betrokken bij verschillende, internationale organisaties, waaronder INCCA, SBMK en ICOM-CC.

Simone Vermaat studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden en werkt als collectieadviseur/conservator bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Eerder was zij betrokken bij projecten als ‘Conservation of Video Art’, ‘Artist Interviews’, ‘Inside Installations’, en ‘PRACTICs of Contemporary Art’. Ze heeft gepubliceerd over de collectie van de RCE, Nederlandse monumentale kunst uit de naoorlogse wederopbouwperiode, kunst in de publieke ruimte en de sporen van het Nederlandse koloniale erfgoed in de rijkscollectie van de RCE.

Marieke Voogd studeerde kunstgeschiedenis aan de UvA en een jaar aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Momenteel werkt ze bij architectuurmuseum Het Schip, waar ze rondleidingen verzorgt. Onlangs haalde ze haar master in Conservation and Restoration of Cultural Heritage, met een scriptie over de interactieve robot-kunstinstallatie Annelies, looking for completion van L.A. Raeven.

Floortje Evelein behaalde een bachelor in kunstgeschiedenis aan de UvA en liep stage in de werkplaats van Atelier van Lieshout. Momenteel volgt ze de masteropleiding Conservation and Restoration of Cultural Heritage, in de richting Contemporary Art. Ze heeft recentelijk haar scriptie afgerond waarvoor ze een risk assessment uitvoerde van het kunstwerk PIXI van WERC, getiteld ‘Preserving PIXI: Evaluating the Applicability of Risk Assessment Methodologies to an Outdoors Interactive Site-specific Software-based Art Installation’.

Alice Roegholt richtte in 2001 Museum Het Schip op, waar de thema’s Amsterdamse School en de beginjaren van de volkshuisvesting centraal staan. Door de jaren heen werkte zij daar samen met studenten van de UvA.

Gerelateerde programma’s
25 09 24
Reframing Nature: Tracing Shifting Ecologies through Art

Depictions of the natural world in art offer profound insights into historical perspectives on humanity’s relationship with nature. In conversation with Estelle Zhong Mengual, Julia Kantelberg and Colin Sterling, we discuss the relation between aesthetics and ecology. How might art help us rethink our place within the natural world?

Datum
Woensdag 25 sep 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
22 03 25
SPUI25 X 24 uur Centrum
Amsterdam: een brakke stad

Tijdens dit programma kijken we met historicus Bob Pierik naar de geschiedenis van drinkwater in Amsterdam. Kunnen we lessen trekken uit het verleden voor toekomstig waterbeleid? Hoe kunnen we het waterbewustzijn bij Amsterdammers vergroten? Wat betekent het om in een verzilte stad te leven en hoe ziet toekomstbestendig waterbeleid eruit voor de Amsterdam?

Datum
Zaterdag 22 mrt 2025 16:00 uur
Locatie
SPUI25
30 09 24
De Groene Meet-up
Tijd van illusies. De betekenis van de buitenlandjournalistiek

Journalist Jan van der Putten reflecteert in zijn pas verschenen boek Tijd van Illusies op ruim vijftig jaar ervaring als buitenland-correspondent in landen verspreid over de wereld, waar hij telkens met zijn neus boven op de geschiedenis zat. Hierover gaat De Groene Amsterdammer met hem en een aantal gasten in gesprek.

Datum
Maandag 30 sep 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25