De betekenis van het boek voor ons bestaan

De lezende mens

In de relatief korte geschiedenis van kleitablet tot e-book heeft het lezen ingrijpende veranderingen teweeg gebracht voor individu en samenleving. Maar wat is lezen eigenlijk, en hoe werkt het? En wat doen de digitale schermen met onze leesgewoonten?

Leeswetenschappers Ruud Hisgen en Adriaan van der Weel beschrijven in hun boek De lezende mens (Atlas Contact) hun zoektocht naar de onderliggende betekenis van het lezen voor ons welzijn en onze democratische maatschappij. Zo gingen geletterdheid en de opkomst van de democratie in de negentiende eeuw hand in hand. Samen met schrijver Oek de Jong onderzoeken ze in dit panelgesprek de toekomst van lezen. Moderatie: Simon Dikker Hupkes.

Over de sprekers

Ruud Hisgen werkt als docent en auteur bij het instituut Direct Dutch (Den Haag). Samen met Adriaan van der Weel schreef hij het boek De lezende mens.

Adriaan van der Weel is boekhistoricus, verbonden aan de Universiteit Leiden als emeritus bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het boek in de moderne periode.

Oek de Jong is romanschrijver en essayist. Van zijn romans, waarvan Opwaaiende zomerjurken, Cirkel in het gras, Hokwerda’s kind, Pier en oceaan en Zwarte schuur alom bekend zijn, werden ruim 600.000 exemplaren verkocht in binnen- en buitenland. In 2020 ontving hij de Boekenbon Literatuur Prijs en de Peter van Straaten Psychologieprijs voor Zwarte schuur. In datzelfde jaar verscheen Het glanzend zwart van mosselen: Autobiografie Essay Reisverhaal Cultuurkritiek 1980-2020. De Jong studeerde kunstgeschiedenis aan de UvA en schreef voor Museumtijdschrift negen jaar over kunstwerken die hem raken en intrigeren.

Margot Dijkgraaf is literatuurcriticus (nrc) en auteur. Ze was directeur van het Centre Français du Livre bij Maison Descartes, van academisch-cultureel centrum Spui25 en is curator van literaire en culturele evenementen, voornamelijk in Frankrijk en Nederland. Van haar hand verschenen onder meer Franstalige literatuur van nu (2003), Spiegelbeeld en schaduwspel. Het oeuvre van Hella S. Haasse (2014), Lezen in Frankrijk. Een literaire tour de France (2018), Zij namen het woord. Rebelse vrouwen in de Franse letteren (2020) en Met Parijse pen. Literaire omzwervingen (in samenwerking met fotograaf Bart Koetsier, 2020). In 2021 ontving zij de Gouden Ganzenveer.

Simon Dikker Hupkes (moderator) studeerde politicologie (Universiteit van Amsterdam) en boekwetenschap (Universiteit Leiden) en is redacteur bij uitgeverij Atlas Contact.

Gerelateerde programma’s
03 02 26
Charley Toorop, een schildersleven

‘Een creatieve vrouw kan niet getrouwd zijn’, vond Charley Toorop. Als ze aan haar schilderijen werkte, ging ze daar volkomen in op. In de biografie Charley Toorop, een schildersleven vertelt Wessel Krul op meeslepende wijze hoe Toorop haar veeleisende kunstenaarschap trachtte te verzoenen met haar even intense privéleven. Ze was moeder van drie kinderen, had door de jaren heen een reeks hartstochtelijke affaires en was bevriend met sleutelfiguren uit de kunst en literatuur – van Ter Braak, Marsman en Slauerhoff tot Mondriaan en Roland Holst.

Datum
Dinsdag 3 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 09 25
Verzetsvrouwen vlak na de oorlog

De afgelopen jaren is er meer en meer aandacht gekomen voor de rol van vrouwen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar hoe verging het hen in de periode daarna? Op deze avond lichten toonaangevende historici toe wat er met deze vrouwen gebeurde na 5 mei 1945.

Datum
Woensdag 24 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
30 06 25
Waarom meer verdeeldheid leidt tot minder welvaart voor (bijna) iedereen
De prijs van ophef

Ophef zaait twijfel en leidt onze aandacht af van waar het écht over zou moeten gaan, en als strategie vergroot het ongelijkheid. Waarom lijkt het zo moeilijk om de welvaart eerlijk te verdelen, en hoe kan dit beter? Daarover spreken we naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwe boek De prijs van ophef met bestuurskundige en bestsellerauteur Hendrik Noten. 

Datum
Maandag 30 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25