Cavalleria rusticana en Pagliacci
‘Cavalleria rusticana’ en ‘Pagliacci’ (1890/1892) zijn voorbeelden van de laat-negentiende-eeuwse naturalistische opera. De setting is niet langer die van de aristocratie of het feodale verleden, maar die van de minder gegoeden in de hedendaagse samenleving: Siciliaanse boeren en rondtrekkende komieken. Met: Diederik Burgersdijk en Joep Leerssen.
Waarom die verschuiving van historische adel naar hedendaagse armoedzaaiers? En waarom blijven de verhaallijnen niettemin om “eer” en eerwraak draaien? Cultuurhistoricus Joep Leerssen laat zijn licht schijnen over wat er speelde in de Europese post-romantische verbeelding van de late negentiende eeuw. Wat bleef conventioneel? Wat veranderde er innovatief, en wat was er creatief en ongewoon in deze ‘veristische’ opera’s, met hun moordlustige mannen, hun getroebleerde vrouwen, hun valse glimlach en hun overdonderend sentiment? En waarom doen ze ons nu aan The Godfather en Batman’s Joker denken?
Dit en meer komt aan bod in de lezing van Joep Leerssen, hoogleraar moderne Europese letteren aan de Universiteit van Amsterdam.