15c-off-fin-de-partie-web.jpg
© Nationale Opera & Ballet
Een hedendaagse apocalyps?

Fin de partie

Met zijn indringende teksten is Samuel Beckett (1906-1989) een van de meest invloedrijke schrijvers uit de twintigste eeuw. Onlangs was er wereldwijd veel belangstelling voor een late Beckett-première: de operabewerking van zijn toneelstuk ‘Eindspel’ (‘Fin de partie’) door componist György Kurtág – nog zo’n grootheid van de moderne cultuur.

In de aanloop naar de Nederlandse première voert literatuurwetenschapper en Beckettkenner Matthijs Engelberts ons binnen in de intrigerende wereld van Fin de partie. Hoe is het stuk, dat in 1957 voor het eerst werd uitgevoerd, te plaatsen in de traditie van de apocalyptische literatuur? In hoeverre kunnen we er de ontgoocheling van de jaren na de Tweede Wereldoorlog in herkennen? En wat heeft Kurtág ertoe geprikkeld juist op deze tekst een opera te schrijven?

Moderatie: Diederik Burgersdijk

Gerelateerde programma’s
11 06 19
Pelléas et Mélisande

Het verhaal van Pelléas et Mélisande is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck over een wrange driehoeksverhouding tussen de twee halfbroers Golaud en Pelléas en het meisje Mélisande.

Datum
Dinsdag 11 jun 2019 20:00 – 21:30
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
25 03 19
Tsjajkovski en Het Zwanenmeer

In dit programma spreken we over de ontwikkeling van het beroemde ballet ‘Het Zwanenmeer’ met musicoloog Rutger Helmers en moderator Diederik Burgersdijk.

Datum
Maandag 25 mrt 2019 20:00 – 21:30
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
21 01 19
De Grote Amerikaanse Opera?
Porgy and Bess

Amerika heeft tussen 1850 en 1950 de sterke behoefte gevoeld om ‘nationale klassiekers’ te produceren, in analogie aan de Europese landen: zo zocht men naast de ‘great American novel’ ook naar een nationale Amerikaanse opera. Joep Leerssen spreekt hierover in de Nationale Opera & Ballet.

Datum
Maandag 21 jan 2019 20:00 – 21:30
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal