De toekomst van de sociale media
Sociale media (Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn) bestaan nog geen tien jaar, maar beheersen inmiddels ons sociale leven. Hoogleraar mediastudies José van Dijck presenteert haar nieuwe boek The Culture of Connectivity. A Critical History of Social Media (Oxford University Press, 2013) en gaat erover in gesprek met Marc Hijink, Anne Helmond en Joris van Hoboken. Frank van Vree ontvangt het eerste exemplaar. Gespreksleider: Thomas Poell.
De tijd dat sites als Facebook, Twitter en YouTube werden gestart vanuit garages of studentenkamers lijkt lichtjaren geleden. Hoe zijn deze platformen zo snel uitgegroeid tot wereldwijde online netwerken en bedrijven? En hoe verhouden zij zich tot elkaar in het snel ontwikkelde ecosysteem van connectieve media? De geschiedenis van de sociale media is even kort als complex. Ze roept vele vragen op over de macht van deze nieuwe platformen versus die van gebruikers, over de algoritmische principes die ze sturen, de eigenaren die ze exploiteren en
overheden die ze proberen te reguleren. José van Dijck geeft een korte inleiding op haar nieuwe boek, The Culture of Connectivity, waarin ze schetst hoe je platformen en mediasystemen kunt analyseren en waarom je de mechanismen die erachter schuilgaan inzichtelijk moet maken.
De inleiding wordt gevolgd door een paneldiscussie met Marc Hijink, Joris van Hoboken en Anne Helmond, over de toekomst van sociale media. Wat staat ons te wachten als enkele grote bedrijven (Google, Apple, Facebook) het online sociale verkeer gaan bepalen? Hoe moeten bestaande media zoals kranten en televisie omgaan met (de invloed van) sociale media? En betekenen alom aanwezige sociale media dat de publieke ruimte gedomineerd gaan worden door (commerciële)
platformen?
Het publiek wordt uitgenodigd deel te nemen aan de discussie die zal worden geleid door Thomas Poell; na de inleiding zal het eerste exemplaar van het boek worden aangeboden aan decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen en hoogleraar Journalistiek Frank van Vree.
Over de sprekers
José van Dijck is hoogleraar vergelijkende mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam.
Marc Hijink is redacteur op het gebied van digitale media bij NRC Handelsblad/NRC Next.
Anne Helmond is onderzoeker/docent Nieuwe Media bij de Universiteit van Amsterdam.
Joris van Hoboken is senior onderzoeker bij het Instituut voor Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de stichting Bits of Freedom.
Thomas Poell is universitair docent Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam.