20190110_socialmedia
Hoe ongezond is ons social mediagebruik?

Volgers, checkers, influencers en comazuipers

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met name jongeren checken de hele dag hun Facebook, communiceren via Snapchat en WhatsApp en volgen influencers op Instagram en Youtube. Hoe schadelijk zijn sociale netwerksites voor de gezondheid van jongeren? En hoe zit dat voor jou?

Onderzoek heeft laten zien dat posts op Facebook en Instagram over bepaalde onderwerpen, zoals foto’s met lachende drinkende mensen, kan leiden tot schadelijke gevolgen, zoals meer alcoholgebruik. Daarnaast laat opkomend onderzoek over het vrij nieuwe fenomeen influencers zien dat zij veel effect hebben op hun publiek (bijvoorbeeld door het adverteren voor bepaalde producten), en dat dit ook ongewenste gevolgen kan hebben, met name als zij adverteren voor alcoholmerken.

In dit programma belichten vier sprekers deze miljoenenwereld met weinig wetten. Onderzoeker Hanneke Hendriks licht haar onderzoek over de effecten van alcoholposts op sociale media toe, Jules Ruijs en Eva van Reijmersdal vertellen over influencers en sponsored content. Documentairemaker Nicolaas Veul maakte recentelijk de ontluisterende documentaire #Followme, en zag met eigen ogen hoe nep, maar ook hoe winstgevend Instagram is voor slimme gebruikers.

Over de sprekers

Hanneke Hendriks is Universitair Docent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Ze doet onderzoek naar het socialemediagebruik van jongeren en onderzoekt met name hoe zij communiceren over alcohol en wat de effecten hiervan zijn op hun gezondheid.

Eva van Reijmersdal is Universitair Hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Haar onderzoek richt zich onder andere op de reclamewijsheid van jongeren. In deze context onderzoekt zij hoe influencers op sociale media sponsored content aanbieden en hoe hiervoor gewaarschuwd kan worden.

Nicolaas Veul is documentairemaker bij de VPRO. In zijn laatste #Followme vraagt hij zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in de nieuwe industrie van influencers op Instagram.

Jules Ruijs is redacteur en onderzoeker bij het programma Medialogica van omroep HUMAN. Recentelijk maakte hij een uitzending over hoe influencers reclame maken voor alcoholmerken op Instagram en hoe open zij hierover zijn.

Gerelateerde programma’s
30 06 25
Waarom meer verdeeldheid leidt tot minder welvaart voor (bijna) iedereen
De prijs van ophef

Ophef zaait twijfel en leidt onze aandacht af van waar het écht over zou moeten gaan, en als strategie vergroot het ongelijkheid. Waarom lijkt het zo moeilijk om de welvaart eerlijk te verdelen, en hoe kan dit beter? Daarover spreken we naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwe boek De prijs van ophef met bestuurskundige en bestsellerauteur Hendrik Noten. 

Datum
Maandag 30 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
25 03 25
Cybernetic Capitalism

Today’s form of capitalism is organized on principles of information and communication, the domain of what used to be called “cybernetics”. At work as well as in our free time, we merge with our computers, networks, and, increasingly, artificial intelligence. What does it mean to live under this regime of cybernetic capitalism?

Datum
Dinsdag 25 mrt 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
12 03 25
Verder denken met René Gude (1957-2015)
Kritisch optimisme

‘Een kritisch optimist beschouwt de wereld niet als minimum (een totale chaos) en ook niet als maximum (een paradijs).’ Aldus René Gude, voormalig Denker des Vaderlands. Vanavond staan we stil bij zijn ‘kritisch optimisme’. Hoe staat het met het voorlopig optimum van de wereld? Een gesprek met schrijver Marc van Dijk, filosoof en Eerste Kamerlid Daan Roovers en filosoof en activist Harriët Bergman. Moderatie: Florian Jacobs.

Datum
Woensdag 12 mrt 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25