20190110_socialmedia
Hoe ongezond is ons social mediagebruik?

Volgers, checkers, influencers en comazuipers

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met name jongeren checken de hele dag hun Facebook, communiceren via Snapchat en WhatsApp en volgen influencers op Instagram en Youtube. Hoe schadelijk zijn sociale netwerksites voor de gezondheid van jongeren? En hoe zit dat voor jou?

Onderzoek heeft laten zien dat posts op Facebook en Instagram over bepaalde onderwerpen, zoals foto’s met lachende drinkende mensen, kan leiden tot schadelijke gevolgen, zoals meer alcoholgebruik. Daarnaast laat opkomend onderzoek over het vrij nieuwe fenomeen influencers zien dat zij veel effect hebben op hun publiek (bijvoorbeeld door het adverteren voor bepaalde producten), en dat dit ook ongewenste gevolgen kan hebben, met name als zij adverteren voor alcoholmerken.

In dit programma belichten vier sprekers deze miljoenenwereld met weinig wetten. Onderzoeker Hanneke Hendriks licht haar onderzoek over de effecten van alcoholposts op sociale media toe, Jules Ruijs en Eva van Reijmersdal vertellen over influencers en sponsored content. Documentairemaker Nicolaas Veul maakte recentelijk de ontluisterende documentaire #Followme, en zag met eigen ogen hoe nep, maar ook hoe winstgevend Instagram is voor slimme gebruikers.

Over de sprekers

Hanneke Hendriks is Universitair Docent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Ze doet onderzoek naar het socialemediagebruik van jongeren en onderzoekt met name hoe zij communiceren over alcohol en wat de effecten hiervan zijn op hun gezondheid.

Eva van Reijmersdal is Universitair Hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Haar onderzoek richt zich onder andere op de reclamewijsheid van jongeren. In deze context onderzoekt zij hoe influencers op sociale media sponsored content aanbieden en hoe hiervoor gewaarschuwd kan worden.

Nicolaas Veul is documentairemaker bij de VPRO. In zijn laatste #Followme vraagt hij zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in de nieuwe industrie van influencers op Instagram.

Jules Ruijs is redacteur en onderzoeker bij het programma Medialogica van omroep HUMAN. Recentelijk maakte hij een uitzending over hoe influencers reclame maken voor alcoholmerken op Instagram en hoe open zij hierover zijn.

Gerelateerde programma’s
03 02 26
Charley Toorop, een schildersleven

‘Een creatieve vrouw kan niet getrouwd zijn’, vond Charley Toorop. Als ze aan haar schilderijen werkte, ging ze daar volkomen in op. In de biografie Charley Toorop, een schildersleven vertelt Wessel Krul op meeslepende wijze hoe Toorop haar veeleisende kunstenaarschap trachtte te verzoenen met haar even intense privéleven. Ze was moeder van drie kinderen, had door de jaren heen een reeks hartstochtelijke affaires en was bevriend met sleutelfiguren uit de kunst en literatuur – van Ter Braak, Marsman en Slauerhoff tot Mondriaan en Roland Holst.

Datum
Dinsdag 3 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 09 25
Verzetsvrouwen vlak na de oorlog

De afgelopen jaren is er meer en meer aandacht gekomen voor de rol van vrouwen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar hoe verging het hen in de periode daarna? Op deze avond lichten toonaangevende historici toe wat er met deze vrouwen gebeurde na 5 mei 1945.

Datum
Woensdag 24 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
30 06 25
Waarom meer verdeeldheid leidt tot minder welvaart voor (bijna) iedereen
De prijs van ophef

Ophef zaait twijfel en leidt onze aandacht af van waar het écht over zou moeten gaan, en als strategie vergroot het ongelijkheid. Waarom lijkt het zo moeilijk om de welvaart eerlijk te verdelen, en hoe kan dit beter? Daarover spreken we naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwe boek De prijs van ophef met bestuurskundige en bestsellerauteur Hendrik Noten. 

Datum
Maandag 30 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25