Bij de vertaling van het teruggevonden Guerre

Waarom nog – of juist nu – Céline lezen?

Op 4 augustus 2021 werd bekend dat er vier tot dan toe onbekende manuscripten van Louis-Ferdinand Céline waren teruggevonden. Komende jaren verschijnen alle vier in vertaling. Bij de verschijning van het eerste werk, Oorlog, gaat vertaler Rokus Hofstede met criticus Arnold Heumakers in gesprek over het belang van de omstreden schrijver Céline. Zij onderzoeken onder leiding van moderator Margot Dijkgraaf zijn antisemitisme, zijn relatie tot oorlog, zijn mensbeeld en literatuuropvatting, en waarom we nu nog – of juist nu – Céline zouden moeten lezen.

Louis-Ferdinand Céline (1894-1961) is een van de meest intrigerende auteurs van de twintigste eeuw. Zijn invloed op schrijvers als Albert Camus, Jean-Paul Sartre en Henry Miller is enorm. Zijn heftige, schokkerige stijl (‘zijn kleine muziekje’) veroorzaakte in de jaren dertig een omwenteling in de gevestigde literaire tradities. Reis naar het einde van de nacht en Dood op krediet behoren tot de krachtigste Franse romans aller tijden. Alle vier de herontdekte manuscripten werden geschreven in de jaren tussen deze twee monumentale boeken. Door zijn fel antisemitische pamfletten vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog besmeurde Céline zijn eigen roem en werd hij Frankrijks meest controversiële schrijver. In 1951 keerde hij terug uit zijn zelfgekozen ballingschap in Denemarken en werd hij vrijgesproken van collaboratie.

Uit het voorwoord voor Oorlog van Arnon Grunberg: ‘Juist nu wij dankzij de oorlog in Oekraïne weten dat loopgraven geen geschiedenis zijn, dat duizenden nog steeds moeten sterven voor een kilometer terreinwinst, is het goed kennis te nemen van het oeuvre (wat dus niet gaat zonder kennis te nemen van het leven) van Céline…’

Over de sprekers

Arnold Heumakers is criticus bij NRC Handelsblad en was docent cultuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft het voorwoord bij Londen, het tweede teruggevonden manuscript van Céline dat vertaald wordt en voorjaar 2024 verschijnt bij Athenaeum. Eerder verschenen van zijn hand onder andere Langs de afgrond. Het nut van foute denkers (2020), en De esthetische revolutie. Hoe Verlichting en Romantiek de kunst uitvonden (2015).

Rokus Hofstede ontving in 2021 de Martinus Nijhoff Vertaalprijs voor zijn vertaaloeuvre, dat voor een belangrijk deel bestaat uit klassieke Franse auteurs als Baudelaire, Proust, Ernaux en talloze anderen. Hij schreef de vertaling en het nawoord bij Oorlog. In november verschijnt Waarover je niet zwijgen kan, samen met Martin de Haan, over maximen: zo veel mogelijk zeggen in zo weinig mogelijk woorden.

Margot Dijkgraaf (moderator) is literatuurcriticus, schrijver, interviewer en curator. Ze publiceerde boeken over Franse en Europese letteren. In 2009 werd zij benoemd tot Chevalier de la Légion d’Honneur, en in 2021 ontving zij de Gouden Ganzenveer. Haar recentste boek is In de voetsporen van mijn grootvader (Atlas Contact).

Gerelateerde programma’s
02 02 26
How the Human Voice has Shaped History
From Breath to Body Politics

Why do we like listening to some people more than others? In a world suffused by speech – of politicians, influencers, salespeople and pundits alike – that question seems more relevant than ever. Join us for a panel conversation on how the power of a ‘good voice’ has been shaped and re-shaped in the last two centuries.

Datum
Maandag 2 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
11 09 25
Een fotografisch project over schaamte, identiteit en herinnering
Es gibt keine Sahne es gibt Krieg

In haar nieuwe project onderzoekt fotograaf Annaleen Louwes de erfenis van haar Duitse moeder, gevormd door de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Via beeld, audio en archiefmateriaal vervaagt de grens tussen herinnering en werkelijkheid. Hoe werkt collectieve schaamte door in een volgende generatie? Tijdens dit programma wordt die vraag in verschillende gesproken en muzikale bijdragen verder verkend.  

*Dit programma is volgeboekt, je kunt online meekijken met de livestream*

Datum
Donderdag 11 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
26 06 25
Naar een nieuw publiek debat
Stijl als antwoord (uitgesteld)

Het publieke debat is compleet stijlloos geworden, stelt Jonasz Dekkers in zijn nieuwe boek. Hij laat zien dat stijl, hoewel ogenschijnlijk ongrijpbaar, een diepgaand filosofisch concept is dat een cruciale rol speelt in iedere samenleving. Het is de lijm tussen vervreemde individuen in een geatomiseerde maatschappij. 

Datum
Donderdag 26 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25