17-dno-tannhauser-web.jpg
© Nationale Opera & Ballet
Zelfportret van een getroebleerd kunstenaar?

Tannhäuser

De uitvoering van Richard Wagners opera ‘Tannhäuser’ in Parijs ontketende een van de grootste schandalen uit de muziekgeschiedenis, een schandaal dat juist beslissend was voor Wagners succesvolle carrière.

Wagner schreef zijn opera Tannhäuser als dertiger, maar bleef er gedurende zijn hele leven aan sleutelen. Vlak voor zijn dood schreef hij zelfs ‘dat hij de wereld nog een Tannhäuser schuldig was’ — het onderstreept het buitengewone belang dat hij aan deze opera hechtte. Veel sleutelideeën van Wagners mens- en wereldbeeld worden in Tannhäuser uitgewerkt: de spanning tussen lichaam en geest, tussen individu en maatschappij en tussen man en vrouw. De impulsieve, gespleten titelfiguur heeft bovendien veel gemeen met Richard Wagner zelf. In dit programma bespreekt muziekdramaturg, Wagnerkenner en schrijver van het boek “Was deutsch und echt…” Richard Wagner and the Articulation of a German Opera, 1798-1876 Kasper van Kooten de thematiek en bijzondere vorm van deze opera en gaat hij in op de intrigerende geschiedenis die het werk heeft doorgemaakt, vanaf de roerige première tot de huidige productie van De Nationale Opera.

Moderatie: Diederik Burgersdijk

Gerelateerde programma’s
03 02 20
Verdi en het nationalisme

Wil ‘Nabucco’ een bijbels verhaal vertellen of geeft de opera vooral uiting aan negentiende-eeuwse nationalistische sentimenten? In dit programma buigen classicus Diederik Burgersdijk en hoogleraar Europese Studies Joep Leerssen zich over deze vraag.

Datum
Maandag 3 feb 2020 20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
11 06 19
Pelléas et Mélisande

Het verhaal van Pelléas et Mélisande is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck over een wrange driehoeksverhouding tussen de twee halfbroers Golaud en Pelléas en het meisje Mélisande.

Datum
Dinsdag 11 jun 2019 20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
21 01 19
De Grote Amerikaanse Opera?
Porgy and Bess

Amerika heeft tussen 1850 en 1950 de sterke behoefte gevoeld om ‘nationale klassiekers’ te produceren, in analogie aan de Europese landen: zo zocht men naast de ‘great American novel’ ook naar een nationale Amerikaanse opera. Joep Leerssen spreekt hierover in de Nationale Opera & Ballet.

Datum
Maandag 21 jan 2019 20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal