Tannhäuser
De uitvoering van Richard Wagners opera ‘Tannhäuser’ in Parijs ontketende een van de grootste schandalen uit de muziekgeschiedenis, een schandaal dat juist beslissend was voor Wagners succesvolle carrière.
Wagner schreef zijn opera Tannhäuser als dertiger, maar bleef er gedurende zijn hele leven aan sleutelen. Vlak voor zijn dood schreef hij zelfs ‘dat hij de wereld nog een Tannhäuser schuldig was’ — het onderstreept het buitengewone belang dat hij aan deze opera hechtte. Veel sleutelideeën van Wagners mens- en wereldbeeld worden in Tannhäuser uitgewerkt: de spanning tussen lichaam en geest, tussen individu en maatschappij en tussen man en vrouw. De impulsieve, gespleten titelfiguur heeft bovendien veel gemeen met Richard Wagner zelf. In dit programma bespreekt muziekdramaturg, Wagnerkenner en schrijver van het boek “Was deutsch und echt…” Richard Wagner and the Articulation of a German Opera, 1798-1876 Kasper van Kooten de thematiek en bijzondere vorm van deze opera en gaat hij in op de intrigerende geschiedenis die het werk heeft doorgemaakt, vanaf de roerige première tot de huidige productie van De Nationale Opera.
Moderatie: Diederik Burgersdijk