Molecule Man

Nederlands-Duitse cultuurdialogen: Hetty Berg & Sasha Waltz

Tijdens de Nederlands-Duitse cultuurdialogen brengen wij Nederlandse en Duitse kunstenaars en cultuurmakers bij elkaar om te spreken over hun werk en inspiratie, maar ook over het cultuurlandschap in beide landen. Welke thema’s houden cultureel Nederland en Duitsland bezig? Waar kunnen wij van de ander leren? In de eerste editie een dialoog tussen Hetty Berg, directeur van het Joods Museum in Berlijn, en choreograaf Sasha Waltz, oprichter van het internationale dansgezelschap Sasha Waltz & Guests. Moderatie: Hanco Jürgens (DIA).

De voertaal van dit programma is Engels.

Wie inspireert jou? En met wie zou je graag in dialoog treden? Deze vragen stelden wij aan de Nederlandse museumdirecteur Hetty Berg. Haar antwoord kwam prompt: een gesprek met de Duitse choreograaf Sasha Waltz, dat zou fantastisch zijn. Beiden zaten – zonder het van elkaar te weten – op dezelfde dansschool in Amsterdam, beiden zijn nu werkzaam in Berlijn. En er zijn nog meer parallellen die wij tijdens dit gesprek gaan ontdekken.

Verder spreken we over de specificiteit van de Berlijnse cultuurscene en vragen we ons af: hoe staat het met het culturele klimaat in Nederland en Duitsland, met de waardering van cultuur en de inbedding ervan in de samenleving? We vragen de gesprekspartners naar hun inspirerende voorbeelden, naar de huidige stand van de cultuuruitwisseling tussen Nederland en Duitsland, naar het snijvlak tussen dans en musea en we werpen een blik op de toekomst van de culturele betrekkingen.

Over de sprekers

Hetty Berg is sinds april 2020 directeur van het Joods Museum Berlijn. Daarvoor werkte zij meer dan 30 jaar in verschillende functies bij het Joods Historisch Museum in Amsterdam. In 1989 begon zij daar als conservator – in de loop van haar carrière bij het museum stelde de cultuurhistoricus meer dan 30 tijdelijke tentoonstellingen samen en was zij verantwoordelijk voor de conceptie en realisatie van vijf permanente tentoonstellingen. In 2002 werd zij museummanager en hoofdconservator van het Joods Historisch Museum in Amsterdam, dat in 2012 werd uitgebreid tot het Joods Cultureel Kwartier. De Nederlandse is lid van verschillende academische adviesraden en commissies. Haar werk en onderzoek richt zich op museumstudies, Joodse cultuurgeschiedenis en Joden in Nederland.

Sasha Waltz is choreograaf, danser en regisseur. Ze studeerde dans en choreografie in Amsterdam en New York. Samen met Jochen Sandig richtte ze in 1993 het gezelschap Sasha Waltz & Guests op. Ze is medeoprichter van de Sophiensæle (1996) en het Radialsystem (2006) in Berlijn. Van 2000-2004 was ze lid van de directie van de Schaubühne am Lehniner Platz. Voor het seizoen 2019/20 nam Sasha Waltz samen met Johannes Öhman de artistieke leiding van het Staatsballett Berlin op zich. In haar huidige choreografische werk richt Waltz zich op de verdichting van samenwerkingsprocessen, zoals de synchrone ontwikkeling van choreografie en muziek (o.a. Kreatur, 2017). In 2021 werd Sasha Waltz door het Franse Ministerie van Cultuur benoemd tot Commandeur de l’ordre des Arts et des Lettres.

Hanco Jürgens (moderator) is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA). Hij studeerde geschiedenis in Utrecht en Mainz, doceerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en is nu docent aan de Universiteit van Amsterdam. Jürgens richt zich op de moderne geschiedenis van Duitsland vanuit een Europees perspectief. In 2014 publiceerde hij het boek Na de val. Nederland na 1989, en in 2017 samen met Ton Nijhuis de bundel De vleugels van de adelaar. Duitse kwesties in Europees perspectief. Jürgens is regelmatig te gast op radio en televisie om de Duitse politiek en cultureel-maatschappelijke vraagstukken te duiden en te becommentariëren.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
13 12 24
Voltaire lezing
Traîtrise et universalisme. Peut-on penser l’universalité dans le monde dit « arabe » ?

Comment penser contre le communautaire ? Comment penser contre soi et les siens ? L’intellectuel et artiste d’origine arabe pose une question qui ne se pose plus depuis longtemps pour l’intellectuel occidental : est-on un traître ? Qu’est-ce que l’universalisme pour « l’Arabe » et le musulman ? Peut-on sortir du décolonial sans reniements ? Comment un écrivain ou un intellectuel d’origine arabe, perçu comme tel, peut-il s’exprimer en Occident ? Quels sont les risques ? Quelle est la légitimité ?   

Datum
Vrijdag 13 dec 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
25 06 24
Debating The Incarcerations in India
The Ruins of the World’s Largest Electoral Democracy

The Incarcerations, a finalist for the 2024 Orwell Prize, exposes the collapse of democracy in the world’s largest democracy through the chilling story of the arrests of the BK-16: professors, lawyers, journalists, poets fighting for the rights of India’s three main minorities – Adivasi, Dalits and Muslims – imprisoned, without credible evidence and without trial.

Datum
Dinsdag 25 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Dieuwertje Mertens, Marja Pruis en Simone Atangana Bekono gaan onder leiding van Joyce Roodnat in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25