Muziek, vervolging en verzet
De Tweede Wereldoorlog heeft ook in de muziek zijn sporen getrokken. Veel muziek die er nu had kunnen zijn, is er niet gekomen – omdat de componisten vervolgd en vermoord werden. Veel muziek die wel werd geschreven, is nauwelijks bekend – omdat de componisten te kort leefden. Andere muziek raakte beladen als symbool van de ideologie van de onderdrukker, waardoor het verzetsdaad werd deze muziek te weigeren uit te voeren.
Dat laatste deed zich voor toen Peter van Anrooy weigerde het Horst Wessellied te dirigeren bij het galaconcert voor het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard. Daarover spreekt Albert van der Schoot. Carine Alders vertelt over het werk van de Leo Smit Stichting, de research, het uitvoeren en het internationaal toegankelijk maken van de muziek middels een doorzoekbare database. Eleonore Pameijer vertelt over de meest spectaculaire vondsten van de afgelopen jaren: originele handgeschreven partituren op een zolder, bij de vuilnisbak of in een tuinschuurtje. Aan het eind zal Eleonore de Aubade voor fluit solo van Marius Flothuis ten gehore brengen, geschreven in 1944 in concentratiekamp Vught.
Over de sprekers
Albert van der Schoot musicoloog en filosoof, doceerde aan de universiteiten van Amsterdam en van Antwerpen, en aan de hogeschool voor de kunsten ArtEZ. Het afgelopen jaar zocht hij in de archieven uit wat er achter de schermen gebeurde bij het galaconcert.
Carine Alders musicoloog en zakelijk leider van de Leo Smit Stichting, is werkzaam in het muziekleven door te onderzoeken, door te schrijven en door concertinleidingen te geven.
Eleonore Pameijer internationaal bekend fluitiste, speelde jarenlang in het ASKO en Schönberg Ensemble. Zij is oprichter en artistiek leider van de Leo Smit Stichting. Al 25 jaar breekt zij een lans voor vervolgde en vergeten Nederlandse componisten.