© Peter Hujar
Susan Sontag en de liefde

Love Sontag

Hoe komen we aan onze beelden en verwachtingen over de liefde? Geïnspireerd door het leven en werk van Susan Sontag (1933-2004) zoekt Maatschappij Discordia nu een antwoord op de vraag: is ‘de liefde’ niet meer dan een beeld waardoor we massaal misleid worden?

Marguerite Duras deed een levenslange poging om de herinnering aan haar eerste liefdeservaring onder woorden te brengen. Elfriede Jelinek gebruikt de liefde en de liefdesdaad in haar werk als een metafoor voor sociale misstanden. In Maatschappij Discordia’s theatervoorstelling Love Sontag is het de vraag of ‘de liefde’ wel bestaat.

Die vraag dringt zich aan ons op als we de zoektocht in het leven en werk van Susan Sontag bekijken. Een leven dat begint met een moeizame liefdesrelatie met een alcoholistische moeder en een vader die sterft als ze nog maar zes jaar oud is. Op haar zeventiende was ze al getrouwd en na een pijnlijke scheiding volgde een nogal turbulent liefdesleven met zowel mannen als vrouwen, waar ze mee worstelde omdat ze haar biseksualiteit lang verborgen wilde houden. Niet alleen in haar dagboeken met bespiegelingen over dit persoonlijke leven, maar ook in al haar andere werk is ze onophoudelijk bezig met de kloof tussen voorstelling en waarheid, tussen het beeld en de werkelijkheid. Wat spreekt meer tot de verbeelding en wat is ongrijpbaarder dan de liefde?

Over de sprekers

Dieuwertje Mertens is journaliste, critica en podcastmaker. Ze schrijft over kunst en literatuur voor onder meer Het Parool en Vrij Nederland. Ook maakt ze radiodocumentaires en podcasts voor onder meer de VPRO.

Maureen Teeuwen (Discordia) studeerde in 1985 af aan de Toneelschool in Amsterdam. Tot 1995 was zij vaste actrice bij respectievelijk Mug met de Gouden Tand en Maatschappij Discordia.  Vanaf 1995 werkt ze als freelancer bij genoemde groepen, en verder bij Bonheur, Carrousel, Keesen & Co, Oostpool, Het Nationale Toneel, ’t Barre Land en Nicole Beutler Projects.  Teeuwen was te zien in de televisieseries “Hertenkamp”, “TV7” en “Koppensnellers.”, en werkte zij diverse keren in voorstellingen van Gienke Deuten. Sinds 2006 geeft ze spelles aan de toneelschoolstudenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en ArtEZ te Arnhem.

Annette Kouwenhoven (Discordia) studeerde een korte tijd filosofie aan de Universiteit van Amsterdam voordat ze overstapte naar de Amsterdamse Toneelschool. Sinds de oprichting van Maatschappij Discordia in 1982 is ze vast verbonden aan dit toneelspelerscollectief, waarmee ze gemiddeld drie voorstellingen per jaar maakt en toert. Tussen de bedrijven door geeft ze af en toe les aan diverse toneelscholen/initiatieven.

Miranda Prein (Discordia) studeerde Theaterwetenschap aan de UvA. Daarna werkte ze bij DASARTS en sinds 1996 is ze als theatermaker vast verbonden aan Maatschappij Discordia, waar ze één van de initiatiefnemers van de serie Weiblichter Akt (sinds 2011) is. Af en toe geeft ze les aan studenten op diverse opleidingen.

Joyce Roodnat (moderator) is journalist en auteur. Ze werkt sinds 1980 bij NRC Handelsblad, was o.m. chef kunst/Cultureel Supplement (CS) en trad onlangs toe tot de redactie van de opiniepagina. Ze schrijft elke week een colomn over de relevantie van kunst, naast essays over film, theater, literatuur en beeldende kunst. Ze publiceerde romans, monografieën en essaybundels zoals ‘Vrouwen zijn leuker’ (2010).

Gerelateerde programma’s
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
04 09 25
Over de aantrekkingskracht van een Europese klassieker
De avonturen van Telemachus

Stendhal bewonderde zijn stijl en James Joyce liet zich erdoor inspireren: De avonturen van Telemachus van Francois Fénelon (1651-1715). In Nederland lijkt dit boek grotendeels in de vergetelheid geraakt, terwijl deze Europese klassieker uit 1699 binnen enkele jaren na verschijning in vele talenedities verscheen. In de achttiende en negentiende eeuw was het – op de Bijbel na – zelfs het vaakst herdrukte boek in Europa. Wat was en is de aantrekkingskracht van dit werk?

Datum
Donderdag 4 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 06 25
De toekomst van gevangenschap

Gevangenisstraf zet mensen buiten de samenleving. In veel gevallen versterkt dit bestaande problemen, zoals kansenongelijkheid, en belemmert het de terugkeer van veroordeelden naar de samenleving. Dat zorgt voor hoge recidivecijfers. In dit programma onderzoeken we de toekomst van gevangenschap.  

Datum
Dinsdag 24 jun 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25