Intellectuele dandy’s, kunst, cultuur en politiek
Na te zijn gevlucht voor het nazisme schreef Harry graaf Kessler (1868-1937) op Mallorca aan zijn memoires, waarin hij terugblikt op zijn kosmopolitische, moderne leven. De graaf kende iedereen, en iedereen kende de graaf. In De man met de panamahoed neemt Rudi Meulemans je mee door een veranderende wereld. Harry graaf Kessler wilde een nieuwe mens zijn. De moderne tijd met zijn grenzeloze mogelijkheden en onontgonnen verleidingen was zijn laboratorium. Schrijver en historicus Maite Karssenberg interviewt Rudi Meulemans tijdens dit programma over zijn nieuwe boek.
Harry Kessler was een intellectuele dandy, en politiek en kunst stonden in zijn leven centraal. Enerzijds weigerde hij zich te plooien naar de regels van de aristocratie en werd hij ondanks zijn opleiding tot officier een overtuigd pacifist. Anderzijds stond hij ver af van het bohemien leven van de kunstenaars wier gezelschap hij zocht. Hij verdedigde de kunst tegen elke vorm van politieke inmenging. Als mecenas, minnaar van mannen, uitgever, denker en schrijver bond hij zich aan niemand en leefde hij niet volgens andermans verwachtingen.
Over de sprekers
Rudi Meulemans leidde al vijfentwintig jaar zijn eigen theatergezelschap De Parade toen hij zich volledig op schrijven toelegde. Zijn literaire non-fictiedebuut Voorbij de grenzen. Een reis door een verborgen schrijversleven werd meteen jubelend ontvangen. Als theatermaker regisseerde hij meer dan vijfendertig producties, veelal bestaande uit eigen teksten. Een selectie van deze toneelstukken verscheen in de bundel Verzameld. In 2020 verscheen Een ander leven. Een reis in de voetsporen van Vita Sackville-West, Harold Nicolson en James Lee-Milne.
Maite Karssenberg is schrijver en historicus. Ze schrijft voor verschillende tijdschriften en publiceerde in 2018 het reisverhaal Snijpunt Isfahan (Querido Fosfor). Ze werkt momenteel aan een biografie over vrijdenker en publicist Geertruida Kapteyn-Muysken (1855-1920).