Gymnasium
Het gymnasium bestaat sinds 1876. Hoe komt het dat scholieren veel tijd willen besteden aan dode talen? Wat bepaalt de wonderlijke aantrekkingskracht van die geheimtaal? En waarom wekt die tevens weerzin op?
Het gymnasium was lang de enige weg naar alle universiteiten. De gymnasiale cultuur heeft vele decennia doorstaan en bloeit nog altijd. Gymnasiasten kunnen zingen in het Latijn, weten wat ceterum censeo betekent en wanneer Caesar werd vermoord. De exclusiviteit en kennis van sociale codes leidden tot een hoogopgeleide klasse met een gevoel van wederzijdse herkenning. Zo werd het de eliteschool van Nederland. Hoe kijken we nu aan tegen dit instituut? En heeft het naast een rijke traditie, ook nog altijd een bloeiende toekomst? Naar aanleiding van de boekpresentatie van Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool van Diederik Burgersdijk onderzoeken we geschiedenis en toekomst van deze veelbesproken schoolsoort.
Over de sprekers
Diederik Burgersdijk doceert klassieke talen aan het Cartesius Lyceum en University College Utrecht en Oude Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij is als gastonderzoeker verbonden aan Allard Pierson, Universiteit van Amsterdam, en aan het Instituut voor Historische, Literaire en Culturele Studies van de Radboud Universiteit. Bij Athenaeum, Polak & Van Gennep verschenen eerder de boeken De Macht van de Traditie. Het keizerschap van Augustus en Constantijn, en De Sluipwesp en de Leliën. Geloof en ongeloof in de klassieken. In 2020 verscheen zijn eerste vertaling vanuit het Latijn, in samenwerking met Peter Burgersdijk en Richard Haasen: Cornelius Nepos. Macht en Moraal, nagelaten werk.
Kurano Bigiman is docent klassieke talen aan het ir. Lelylyceum in Amsterdam Zuidoost, en aan het Vossius Gymnasium in Amsterdam. Voor het opzetten van de eerste gymnasiumafdeling ooit in Zuidoost is hij tot Amsterdammer van het jaar bekroond. Hij studeerde Klassieke Talen, Europese Studies en Nieuwgrieks aan de Universiteit van Amsterdam.
Christine Hylkema is rector van het Vossius gymnasium en lid van het bestuur van de Onderwijsstichting Zelfstandige Gymnasia (OSZG). Ze heeft leiding gegeven aan veel scholen met veel onderwijssoorten, van vmbo tot vwo en aan alle niveaus van het mbo. Zij bekijkt het gymnasium vanuit een brede blik.