lisa-taddeo.jpg
© Nijgh & Van Ditmar
Gerard van Westerloolezing 2019

Lisa Taddeo

De jaarlijkse Gerard van Westerloolezing is een eerbetoon aan één van de grondleggers van de verhalende journalistiek in Nederland. Elk jaar spreekt een bekende schrijvende journalist over de keuzes die hij of zij heeft gemaakt: welke verhalende tools zet diegene in en waarom? Wat kunnen andere journalisten hiervan leren? Dit jaar is de Amerikaanse journalist en schrijver Lisa Taddeo te gast.

In Taddeo’s jongste non-fictie boek Drie vrouwen beschrijft zij de rol van verlangen in het leven van drie Amerikaanse vrouwen, waarvoor zij achter jaar onderzoek verrichtte. Om personages te vinden reisde zij door heel Amerika, hing flyers op in verschillende steden, richtte een discussiegroep op voor vrouwen om over seksualiteit te praten en struinde avond na avond bars af om mensen te spreken. Tijdens de research sprak zij met honderd mensen, maar uiteindelijk werd het een boek over drie vrouwen. Volgens Taddeo kom je juist door op detail-niveau in te zoomen op een persoonlijke geschiedenis, tot een universele waarheid over vrouwen en verlangen. Maar hoe kom je als schrijver tot die diepere laag van je onderwerp?

In Drie vrouwen combineert Taddeo journalistiek met de taal van proza, waarin intieme herinneringen op zintuiglijk niveau worden gereconstrueerd. Hoe komt Taddeo tot die details en hoe kan je ze factchecken? Tot waar reikt de vrijheid van de schrijver? Na haar lezing gaat Taddeo onder leiding van Mirjam Prenger in gesprek met de zaal.

Over de spreker

Lisa Taddeo publiceerde onder andere in Granta, The Sun Magazine, Esquire Magazine, Elle en Glamour. Met haar korte verhalen won ze tot tweemaal toe de Pushcart Prize, ze won de William Holodnok-fictieprijs en in 2017 de Florence Engel Randall Award.

Mirjam Prenger is onderzoeker bij de Capaciteitsgroep Media & Cultuur van de Universiteit van Amsterdam en universitair docent bij de masteropleiding Journalistiek en media van de UvA.

Gerelateerde programma’s
02 05 25
Sieg Maandag: Trauma and Art in the Aftermath of Bergen-Belsen

Sieg Maandag (1937-2013) was seven years old when he was photographed by George Rodger as he walked among the piles of bodies in the liberated Bergen-Belsen concentration camp. His father was killed there, his mother survived camp Beendorf and was reunited with him six months after the war. Sieg’s family were diamond dealers. After the war he learned to work with diamonds, traveled the world, fell in love, sang at the Paradiso night club, and painted hundreds of paintings and ceramics. This presentation, on the 80th anniversary of the photo documenting his liberation, focuses on interdisciplinary approaches to his art as representation and transformation. 

Datum
Vrijdag 2 mei 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25
10 10 24
Acid Clouds: Mapping Data Centre Topologies

How can we rethink the ownership and control of data? And in what ways do data centres influence our identities and societal norms? In this book launch we will discuss the themes addressed in ‘Acid Clouds’, which examines data centres through different lenses, from artifical intelligence to machine learning and from environmental impact to digital capitalism. How can we critically engage with the hidden yet pervasive infrastructures that shape our world?

Datum
Donderdag 10 okt 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
27 09 24
Uitverkocht: De dilemma’s en uitdagingen van de biograaf

Koen Hilberdink spreekt over de biografie als ambacht op het grensgebied van literatuur, geschiedwetenschap en psychologie en de dilemma’s die daarbij optreden en gaat hierover in gesprek met Maarten Asscher. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd voor het Rudy Kousbroek Fonds, ondergebracht bij het Cultuurfonds. Meer informatie vindt u onderaan de pagina.

Datum
Vrijdag 27 sep 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25