Diogenes en het cynische denken
Hij gaf geen colleges, maar leefde zijn visie van radicale autonomie vóór in zijn pot op het marktplein. Wie was Diogenes? En wat kunnen we vandaag de dag leren van zijn cynische denken? Een avond over het belang van een filosoof voor wie denken, leven en lichamelijkheid onlosmakelijk zijn verbonden. Hierover gaat auteur Inger Kuin in gesprek met Jacqueline Klooster, Hiske Versprille en moderator Diederik Burgersdijk.
De filosoof Diogenes werd bij leven bewonderd én verguisd. Geboren in de vierde eeuw voor Christus aan de Zwarte Zeekust, in hedendaags Turkije, kwam hij als banneling in Athene terecht en later in Korinthe. Zijn aanpak was even onorthodox als zijn ideeën. Diogenes gaf geen les, schreef geen traktaten en ging niet uitgebreid in debat met collega’s: hij belichaamde zijn visie van eenvoud en autonomie door in een aardewerken pot op het marktplein te leven, beschikbaar voor vragen en zichtbaar voor wie van hem wilde leren.
Grootheden als Plato en Alexander de Grote waren onder de indruk van Diogenes, maar hij niet van hen. Na zijn dood hadden Diogenes’ ideeën grote invloed op het stoïcisme – zijn volgeling Crates was de leraar van Zeno – het epicurisme en zelfs op de vroege christenen. Vandaag de dag staat Diogenes vooral bekend als de gekke filosoof, de man die ‘de Hond’ werd genoemd en die zijn behoeften in het openbaar deed, enzovoort. Naar aanleiding van Ingrid Kuins filosofische biografie Diogenes. Leven en denken van een autonome geest onderzoeken we deze middag de radicale, scherpe geest achter die clichés.
Over de sprekers
Inger Kuin woont en werkt deels in Rotterdam, deels in Charlottesville in de Verenigde Staten, waar ze universitair docent klassieke talen is aan de University of Virginia. Ze studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in Classics aan New York University. Eerder publiceerde ze ‘Leven met de goden. Religie in de Oudheid'(2018) en met anderen ‘De huid van Cleopatra. Etniciteit en diversiteit in Oudheidstudies’ (2022).