Hoe een Nederlandse bergnaam in Suriname ons koloniaal bewustzijn verandert

De Toemoek Hoemak Expeditie

In de documentaire De Toemoek Hoemak Expeditie verdiept Freek de Goeje zich in de gelijknamige expeditie in Suriname van 1907. Hij loopt in de voetsporen van cartograaf en antropoloog Claudius de Goeje, die in opdracht van de Nederlandse regering een deel van Suriname in kaart bracht. Hij legde ook de eerste contacten met de inheemse bewoners, waaronder de Wayana. Als blijk van waardering werd later door de regering een gebergte naar hem vernoemd: het De Goejegebergte. Honderd jaar later legt Freek de expeditie-route opnieuw af naar het Wayana-volk, waarvan het bestaan en de cultuur bedreigd worden door illegale goudmijnen, ontbossing, maar ook de kerk. Tijdens dit programma, georganiseerd in samenwerking met het Allard Pierson en de tentoonstelling ‘Open Kaart’, gaat De Goeje met anderen in debat over zijn film.

De Toemoek Hoemak Expeditie werpt nieuw licht op een oud verhaal en inspireert de kijker tot nadenken over het koloniale verleden van Nederland. Veel vraagstukken en problemen waar de inheemse Surinamers mee kampen, komen voort uit de tijd dat Suriname nog een kolonie was. De documentaire wil de problematiek in het regenwoud van Suriname laten zien en de discussie over de dekolonisatie van Suriname stimuleren. Tijdens deze debatavond wordt de documentaire vertoond en geeft Freek de Goeje een toelichting op zijn documentaire. Verschillende sprekers zullen hun licht laten schijnen over de veranderende mentaliteit tegenover de koloniale erfenis en de evolutie van emotie die hiermee gepaard gaat.

Over de sprekers

Freek de Goeje studeerde af aan de HKU als filmmaker in de richting audiovisueel en media. Hij is schrijver, regisseur en producent. In de zomer van 2022 trok hij naar de top van het De Goejegebergte en maakte daarover de film De Toemoek Hoemak Expeditie. Op 1 september verschijnt zijn boek Een berg die mijn naam draagt.

Frederieke van Wijk is historicus en erfgoedprofessional. Na haar studie aan de Reinwardt Academie (BA) en Universiteit Leiden (MA) waar zij zich specialiseerde in postkoloniale erfgoedtheorie, is ze aan de slag gegaan bij het Allard Pierson (UvA) als collectieonderzoeker en adviseur. Ze werkt o.a. samen met The Need for Legacy aan de bewustwording van de theatergeschiedenis van spelers en makers van kleur en adviseert bij diverse programma’s en tentoonstellingen van het Allard Pierson.

Isabelle Best is Junior Conservator Surinamica bij het Allard Pierson. Met een frisse kijk op een van de grootste collecties van Surinaamse Cultuur en Geschiedenis ter wereld streeft zij ernaar studenten, onderzoekers, gemeenschapsleden en andere stakeholders met de collectie in contact te brengen. Met een specialisatie religie en spiritualiteit onder Surinaamse inheemse gemeenschappen en diepgaande academische achtergrond in religiewetenschappen, Latijns-Amerika Studies en Pedagogiek verkent zij complexe vraagstukken rondom de koloniale erfenis van de Surinamica collectie, van het Allard Pierson, en van zichzelf.

Ellen Ombre is de auteur van de veelgeprezen verhalenbundels Maalstroom (1992), Vrouwvreemd (1994) en Valse verlangens (2000), van het autobiografische verslag Wie goed bedoelt, zin + onzin van ontwikkelingshulp (1996, heruitgegeven in 2007) en de romans Negerjood in moederland (2004), Erfgoed (2014) en Last (2022). In haar werk spelen de thema’s migratie, kolonialisme en de ingewikkelde geschiedenis van de complexe Surinaamse samenleving een belangrijke rol.

Thalia Ostendorf (moderator) is Nederlands-Surinaams en studeerde literatuurwetenschappen in Utrecht, Californië en Napels. Ze is nu bezig met haar promotieonderzoek aan de Universiteit van St. Andrews in Schotland, aan de faculteiten Moderne Talen en Sociale Antropologie. Haar onderzoek focust op oorlogsliteratuur geschreven door veteranen van de Eerste Wereldoorlog en de invloed hiervan op herdenken en vredesactivisme. Verder schrijft ze stukken en korte verhalen die zijn verschenen op plekken als DIG, Skut en The Satirist. Ze is medeoprichter van en redacteur bij Uitgeverij Chaos, nu een imprint van Das Mag.

Gerelateerde programma’s
02 05 25
Sieg Maandag: Trauma and Art in the Aftermath of Bergen-Belsen

Sieg Maandag (1937-2013) was seven years old when he was photographed by George Rodger as he walked among the piles of bodies in the liberated Bergen-Belsen concentration camp. His father was killed there, his mother survived camp Beendorf and was reunited with him six months after the war. Sieg’s family were diamond dealers. After the war he learned to work with diamonds, traveled the world, fell in love, sang at the Paradiso night club, and painted hundreds of paintings and ceramics. This presentation, on the 80th anniversary of the photo documenting his liberation, focuses on interdisciplinary approaches to his art as representation and transformation. 

Datum
Vrijdag 2 mei 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25
18 11 24
The Role of International Law in the Israeli-Palestinian Conflict
Israel before The Hague Courts

In July 2024, the International Court of Justice (ICJ) ruled that Israel’s continued presence in the occupied Palestinian territory is unlawful. South Africa has also brought a significant case before the ICJ concerning the prevention of genocide in Gaza, which is still pending. What are the implications of these legal cases for Israel and the international community? What responsibilities do the Netherlands and other EU states have in light of these developments?   

Datum
Maandag 18 nov 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
07 11 24
Air and Love: A Story of Food, Family and Belonging

**Due to technical issues there won’t be a livestream available**

In her new bookAir and Love: A Story of Food, Family and Belonging, Or Rosenboim explores the history of modern displacement by retracing micro-histories of family migrations from Samarkand and Riga to the Middle East in 1860-1960. She reconstructs long-lost migration routes and retraces the food that migrants cooked on the road, to explore questions of identity and belonging, that have shaped not only individual lives but also global order. By weaving these stories into the larger narratives of contemporary historyRosenboim offers a new perspective on the history of the modern world. 

Datum
Donderdag 7 nov 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25