Foto: Frank Ruiter
Met Sholeh Rezazadeh

De Literaire Letterenshow

Iedere laatste woensdag van de maand vindt De Literaire Letterenshow plaats. Hierin geven we het podium aan schrijvers, biografen, dichters en andere literaire makers om het project waaraan ze werken voor het voetlicht te brengen. 

*Dit is een podcastopname, daarom is er geen livestream. Luister de podcast hier.*

Iedere aflevering laten we ons meevoeren, dan weer door de klank van poëzie, de kracht van een levensverhaal, het belang van vertalen of domweg door de schoonheid van het woord. Presentator Maite Karssenberg gaat in twee interviews dieper in op het literaire project van bekende en minder bekende schrijvers, dichters en biografen, en er is een optreden van een woordkunstenaar. 

In zijn rubriek ‘Lof der Europese literatuur’ tipt Jesse van Amelsvoort een werk uit de Europese literatuur, recent verschenen, nieuw vertaald of klassieker, dat meer aandacht moet verdienen.

Over de sprekers 

Maite Karssenberg(presentator) is schrijver en historicus. Ze schrijft voor verschillende tijdschriften en publiceerde in 2018 het reisverhaal Snijpunt Isfahan(Querido Fosfor). Ze werkt momenteel bij De Arbeiderspers aan een biografie over vrijdenker en publicist Geertruida Kapteyn-Muysken (1855-1920).

Jesse van Amelsvoort is docent moderne Europese letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, redacteur van Armada. Tijdschrift voor wereldliteratuur en lid van de Raad van Advies van het Nederlands Letterenfonds. In 2021 publiceerde hij Loft en lân. Gesprekken over Tsjêbbe Hettinga. 

Sholeh Rezazadeh is schrijver en dichter. In 2015 kwam ze vanuit Iran naar Nederland. Binnen drie jaar na haar aankomst tekende ze een contract voor haar literaire boek. Haar romandebuut De hemel is altijd paars (2021) werd bekroond met de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde 2022 en met de Bronzen Uil Publieksprijs 2021. Het boek bezorgde haar een nominatie voor de Libris Literatuur Prijs 2022 alsmede voor Hebban Debuutprijs 2022. Verder won ze in 2019 de El Hizjra literatuurprijs categorie poëzie en in 2018 de Agora Lettera Schrijfwedstrijd categorie proza. Ik ken een berg die op me wacht is haar nieuwe roman.

Çağlar Köseoğlu woont en werkt in Rotterdam. Zijn chapbook 34 (2015, uitgeverij Stanza) is zowel een anti-geschiedenis van Turkije als een abstracte elegie voor een groep Koerdische grenshandelaren. In 2020 verscheen zijn bundel Nasleep bij het balanseer, waarin de Gezi Park-protesten van 2013 als vertrekpunt worden genomen, laverend tussen kritische noise en postrevolutionaire affecten. Zijn werk verscheen onder meer in nY, Samplekanon, De Internet Gids, Kunsttijdschrift Vlaanderende Revisor, Cabaret Wittgenstein en Social Text. Momenteel is hij writer in residence aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Köseoğlu doceert aan Erasmus University College, het Piet Zwart Instituut en het Sandberg Instituut.

Aneta Dantcheva-Manolova is vertaalster en actief promotor van de Nederlandstalige literatuur in Bulgarije. Zij vertaalde in het Bulgaars vele klassieke en moderne werken van Nederlandse en Vlaamse auteurs, waaronder het werk van Sholeh Rezazadeh. Zij is lid van PEN-Bulgarije en de MNL-Leiden en is officier in de Belgische Orde van Leopold II.

Gerelateerde programma’s
22 01 26
Een avond met Josephine Quinn

Deze avond ontvangen we de Britse historicus en bestsellerauteur Josephine Quinn. Zij zal spreken over haar nieuwste boek Het Westen, waarin zij het traditionele verhaal over onze westerse beschaving herziet.

Datum
Donderdag 22 jan 2026 20:00 uur
Locatie
Aula
Entree
Toegang vanaf12.50
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
16 01 26
New Ways of Engaging with Colonial Pasts
​​The Graphic History of a French Explorer’s Search for the “Lost” Maya

This programme brings together the authors of the ‘graphic history’ In the land of the Lacandón with scholars from the Universities of Amsterdam and Leiden to discuss this immersive new spin on studying the colonial past. How can experiments like this enable a wider audience to critically engage with narratives that have shaped and legitimated the European colonial project? 

Datum
Vrijdag 16 jan 2026 17:00 uur
Locatie
SPUI25