Centre Virtuel de la Connaissance sur l'Europe
Boekpresentatie Een jager in het woud

De Frans-Duitse as van verleden naar toekomst

Na Brexit, de oorlog in Oekraïne en de Duitse Zeitenwende richt het oog zich opnieuw op de Frans-Duitse as. Kan die nog richting geven aan de toekomst van Europa en is de kloof uit hun gezamenlijk verleden definitief overbrugd? Maarten Doormans nieuwe boek Een jager in het woud is een historische röntgenfoto van de manier waarop Frankrijk en Duitsland elkaar bezien. Hij gaat hierover in gesprek met Margot Dijkgraaf, Tom de Bruijn en Joep Leerssen. Moderatie: Ton Nijhuis.

Vier oorlogen hebben diepe sporen achtergelaten en al is de ‘erfvijandschap’ tussen beide landen al sinds de laatste wereldoorlog verdampt, de geschiedenis leert dat nationale vooroordelen en clichés hardnekkiger zijn dan we vaak denken en hopen. Staat de Vijfde Republiek niet in de traditie van een rationele Verlichting, waar de geboorte van de Duitse natie juist wortelt in een naar binnen gekeerde romantiek? Of richt Frankrijk zich te veel op het verleden en is de Duitse politiek meer op de toekomst gericht? De laatste tien jaar ging een reeks herdenkingen van de gewelddadige confrontaties tussen beide landen en een aantal tentoonstellingen op zoek naar de balans tussen herinneren, herdenken en vergeten.

Naar aanleiding van zijn nieuwe boek Een jager in het woud gaat auteur Maarten Doorman over deze en gerelateerde vragen in gesprek met Margot Dijkgraaf, Tom de Bruijn, Joep Leerssen en Ton Nijhuis. Aan het slot van de bijeenkomst reikt Doorman het eerste exemplaar uit aan Cees Nooteboom.

Over de sprekers

Maarten Doorman is schrijver en medewerker van NRC. Hij doceert filosofie aan de Universiteit Maastricht en is bijzonder hoogleraar geschiedenis van de Duitse cultuur namens het Duitsland Instituut aan de VU. 

Tom de Bruijn is voormalig minister van Buitenlandse Zaken, wethouder in Den Haag en Nederlands ambassadeur bij de Europese Unie in Brussel.

Margot Dijkgraaf is literatuurcriticus, schrijver, interviewer en curator. Ze publiceerde boeken over Franse en Europese letteren. In 2001 werd zij benoemd tot Chevalier des Arts et des Lettres en in 2021 ontving zij de Gouden Ganzenveer. Haar laatste boek is In de voetsporen van mijn grootvader.

Joep Leerssen is literatuur- en ideeënhistoricus; hij studeerde Vergelijkende Literatuurwetenschap in Aken en Anglo-Ierse Studies in Dublin. Hij is professor emeritus aan de universiteiten van Amsterdam en Maastricht. Hij heeft veel gepubliceerd over nationalisme en over nationale (zelf-)stereotyperingen.

Ton Nijhuis (moderator) is historicus en filosoof. Hij is hoogleraar aan de UvA en directeur van het Duitsland Instituut Amsterdam. Daarnaast is Nijhuis lid van de Commissie Europese Integratie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV).

Gerelateerde programma’s
15 05 24
De vrouwen die de Nederlanden vormden
Moeders des Vaderlands

De geschiedenis van de Nederlanden is niet alleen gevormd door mannen, maar ook door een aantal krachtige en invloedrijke vrouwen. Tot nu toe hebben zij weinig erkenning gekregen voor hun cruciale bijdrage aan de vorming van Nederland en België. Dit verzuim wordt rechtgezet in de nieuwe uitgave Moeders des Vaderlands, die tijdens deze boekpresentatie wordt gelanceerd.

Datum
Woensdag 15 mei 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
01 07 24
The Female Impact: 17th Century Women on the Dutch Art Market

Since 2021 the Female Impact project has been studying the impact of women artists, patrons, and other prominent women on the seventeenth-century Dutch art market. What are their latest insights? And which hurdles lie ahead? During the project’s annual summer event, short presentations covering a wide range of topics will show where the Female Impact stands today.

Datum
Maandag 1 jul 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
16 02 24
The Joy of Consent

In the age of #MeToo, consent has become the answer to problems of sexual harassment and violence: only if all parties agree to sex, the act is legitimate. Critics argue that consent, and the awkwardness of confirming it, rob sex of its sexiness. However, opposing the consent regime means defending a masculine erotic of silence and mystery, a pillar of patriarchy.

Datum
Vrijdag 16 feb 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25