Archief COC

Christendemocratie en homo-emancipatie: hinderpaal of hefboom?

Christendemocraten worden vaak gezien als tegenstanders van homo-emancipatie. Maar uitgerekend zij stelden al in 1986 voor om homorelaties wettelijk te erkennen. Hoe kwamen ze daarbij? En waarom haakten ze af toen ‘Paars’ werk maakte van huwelijksgelijkheid? We gaan in gesprek met dr. Joke Swiebel naar aanleiding van haar onderzoek naar homopolitiek in Nederland en over de vraag of christendemocraten de homo-emancipatie in Nederland juist bevorderd of belemmerd hebben.

Het CDA was tegen échte gelijke behandeling. In de jaren negentig bedong de partij de zogenaamde ‘enkele feit constructie’ als voorwaarde voor de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Je mocht wel homoseksueel zijn, maar het niet al te opzichtig laten blijken. En de CDA-parlementariërs stemden vrijwel allemaal tégen het geregistreerd partnerschap van zowel gemengde als ongemengde paren, en tégen de openstelling van het huwelijk. Geen wonder, zullen velen zeggen, want christendemocraten waren hartstochtelijk voor het (heteroseksuele) gezin, dat ze beschouwden als ‘hoeksteen van de samenleving’.  Toch was het uitgerekend het wetenschappelijk bureau van deze – toen nog machtige – partij dat al in 1986 voorstelde om relaties tussen twee mannen of twee vrouwen wettelijk te erkennen. 

Het recente proefschrift van dr. Joke Swiebel – Homopolitiek in Nederland (1966-2023): De symbolische kracht van wetgeving laat zien dat het CDA een eigen visie had op de belangen en verlangens van homoseksuele mannen en lesbische vrouwen, waarbij de voorgangers van het CDA zich in de late jaren zestig soms verrassend progressief opstelden. Bovendien waren het juist veel CDA-politici en -bewindslieden die de afgelopen decennia uit de kast kwamen. Maar wil dat zeggen dat christendemocraten – en de christelijke organisaties waarmee ze optrokken – de homo-emancipatie in Nederland werkelijk hebben bevorderd?

De vraag hoe ‘homovriendelijk’ het CDA en zijn voorgangers waren raakt aan een bredere kwestie: is de vroege en brede acceptatie van homoseksualiteit in Nederland wellicht mede te danken aan de lange geschiedenis van verzuiling en de snelle, daaropvolgende ontkerkelijking?   

Over de sprekers

Ernst Hirsch Ballin is emeritus-hoogleraar staats- en bestuursrecht c.q. constitutioneel recht aan de Universiteit Tilburg. Hij is voormalig minister van Justitie c.q. Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, en voormalig lid van de Raad van State en van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

Joke Swiebel is politicoloog, voormalig beleidsambtenaar en Europarlementariër. Ze promoveerde eerder dit jaar op Homopolitiek in Nederland (1966-2023). De symbolische kracht van wetgeving (Amsterdam University Press, 2024)

Harry Oosterhuis is historicus aan de Universiteit van Maastricht. Hij is auteur van o.a. Homoseksualiteit in katholiek Nederland: een sociale geschiedenis, 1900-1970.

David Bos (moderator) is godsdiensthistoricus en socioloog aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Gerelateerde programma’s
22 01 26
Een avond met Josephine Quinn

Deze avond ontvangen we de Britse historicus en bestsellerauteur Josephine Quinn. Zij zal spreken over haar nieuwste boek Het Westen, waarin zij het traditionele verhaal over onze westerse beschaving herziet.

Datum
Donderdag 22 jan 2026 20:00 uur
Locatie
Aula
Entree
Toegang vanaf12.50
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
16 01 26
New Ways of Engaging with Colonial Pasts
​​The Graphic History of a French Explorer’s Search for the “Lost” Maya

This programme brings together the authors of the ‘graphic history’ In the land of the Lacandón with scholars from the Universities of Amsterdam and Leiden to discuss this immersive new spin on studying the colonial past. How can experiments like this enable a wider audience to critically engage with narratives that have shaped and legitimated the European colonial project? 

Datum
Vrijdag 16 jan 2026 17:00 uur
Locatie
SPUI25