Southeast Asia’s Jazz Age on stage

In de jaren twintig brak in Zuidoost-Azië een wervelwind los van theater, muziek en creativiteit. Massaconsumptie en moderniteit, maar ook hernieuwde emancipatie bloeiden op in Nederlands-Indië en de Filippijnen. SPUI25 viert de Jazz Age in een theatrale, kritische boekpresentatie met feestelijke borrel.

Het boek Tales of Southeast Asia’s Jazz Age vertelt het verhaal van het ontstaan van een nieuwe cultuur in de jaren twintig van vorige eeuw. Vanuit het zelden genomen perspectief van twee ‘koloniale onderdanen’, volgen we de ooit razend populaire theatermakers en muzikanten in de Filippijnen en Nederlands-Indië: Luis Borromeo en Miss Riboet, hun professionele metgezellen, en hun publiek.

De jaren twintig in Zuidoost Azië vormen een tijd van diepgaande sociale en politieke onrust; emancipatorisch streven om een einde te maken aan door de koloniale mogendheden ingestelde juridische ongelijkheid op basis van raciale criteria, en roep tot autonomie en onafhankelijkheid van de moederlanden. Het is juist in die periode dat zich ook een dynamische culturele transformatie voltrekt. Borromeo en Riboet, koloniale onderdanen volgens de wet, stonden aan de wieg van een nieuwe cultuur waarin theater, muziek, literatuur en film, voetbal en vechtsport elkaar vinden. Deze proto-popcultuur stond voor entertainment en massaconsumptie maar evenzeer voor emancipatorische strijd, moderniteit, kosmopolitisme en nationalisme.

Theatermaakster en antropologe Elsbeth Vernout geeft een voorproefje van ‘La Lawaai’: een theatervoorstelling in wording over de legendarische Indonesische actrice en zangeres Miss Riboet. Daarnaast kruipt ze in de rol van kritische interviewer. Zij legt historicus Peter Keppy het vuur na aan de schenen over zijn nieuwe boek.

Over de spreker

Peter Keppy is gespecialiseerd in de moderne geschiedenis van Zuidoost-Azië en promoveerde in 2001 op het proefschrift Hidden Business: indigenous and ethnic Chinese entrepreneurs in the Majalaya textile industry, West Java, 1928-1974 aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vanaf juni 2017 is hij als onderzoeker betrokken bij het door NWO gesubsidieerde KITLV/Universiteit Leiden onderzoeksproject ‘Indonesia in transition. A history from revolution to nation building 1943 – 1958.’ Keppy’s Tales of the Southeast Asian Jazz Age. Filipinos, Indonesians and Popular Culture, 1920-1935 is onderdeel van het tussen 2010 en 2016 door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) mogelijk gemaakte project Articulating modernity: the making of Popular Music and the Rise of New Audiences in Twentieth Century Southeast Asia, gecoördineerd door het Koninklijke Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) in samenwerking met het NIOD en de Universiteit Leiden.