De kracht van een duivelse opera

Carl Maria von Webers Der Freischütz uit 1821 werd van begin af aan juichend ontvangen, en bleef gedurende de negentiende eeuw een zeer populaire opera. Deze avond ontrafelt muziekdramaturg Kasper van Kooten de achtergronden van deze romantische operaklassieker.

Let op! Locatie: Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal

Klik hier om je aan te melden voor dit programma

Met Der Freischütz bracht Weber de Duitse romantiek, woudmystiek en aanstekelijke folklore naar het operatoneel in een faustiaans griezelverhaal, en schreef daar voor zijn tijd adembenemende muziek bij. In de loop van de twintigste eeuw verdween het stuk buiten de Duitstalige wereld grotendeels uit het repertoire, en ook in Nederland was het zelden te zien. Nu valt Der Freischütz eindelijk bij De Nationale Opera te bewonderen.

Waarom is het de moeite waard om meer over de ontstaansgeschiedenis en receptie van Webers magnum opus te weten te komen, welke invloed had Weber op andere componisten, en wat maakt deze opera ook vandaag de dag nog interessant? Hoe verhouden we ons nu tot de Biedermeier-Romantiek van Der Freischütz, en is deze opera eigenlijk wel de idyllische bevestiging van de maatschappelijke status quo die velen erin herkennen? Op deze en andere vragen wordt ingegaan door muziekdramaturg Kasper van Kooten.

Over de sprekers

Kasper van Kooten promoveerde in 2016 op een onderzoek naar de relatie tussen Duitstalige opera en nationale identiteitsvorming in de negentiende eeuw.

Diederik Burgersdijk (moderator) doceert Latijn en Oude geschiedenis aan University College Utrecht en Cartesium Lyceum Amsterdam. Hij schreef diverse boeken bij Athenaeum, Polak en Van Gennep, waaronder recentelijk Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool.

Gerelateerde programma’s
03 02 26
Charley Toorop, een schildersleven

‘Een creatieve vrouw kan niet getrouwd zijn’, vond Charley Toorop. Als ze aan haar schilderijen werkte, ging ze daar volkomen in op. In de biografie Charley Toorop, een schildersleven vertelt Wessel Krul op meeslepende wijze hoe Toorop haar veeleisende kunstenaarschap trachtte te verzoenen met haar even intense privéleven. Ze was moeder van drie kinderen, had door de jaren heen een reeks hartstochtelijke affaires en was bevriend met sleutelfiguren uit de kunst en literatuur – van Ter Braak, Marsman en Slauerhoff tot Mondriaan en Roland Holst.

Datum
Dinsdag 3 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 09 25
Verzetsvrouwen vlak na de oorlog

De afgelopen jaren is er meer en meer aandacht gekomen voor de rol van vrouwen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar hoe verging het hen in de periode daarna? Op deze avond lichten toonaangevende historici toe wat er met deze vrouwen gebeurde na 5 mei 1945.

Datum
Woensdag 24 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
30 06 25
Waarom meer verdeeldheid leidt tot minder welvaart voor (bijna) iedereen
De prijs van ophef

Ophef zaait twijfel en leidt onze aandacht af van waar het écht over zou moeten gaan, en als strategie vergroot het ongelijkheid. Waarom lijkt het zo moeilijk om de welvaart eerlijk te verdelen, en hoe kan dit beter? Daarover spreken we naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwe boek De prijs van ophef met bestuurskundige en bestsellerauteur Hendrik Noten. 

Datum
Maandag 30 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25