De kracht van een duivelse opera

Carl Maria von Webers Der Freischütz uit 1821 werd van begin af aan juichend ontvangen, en bleef gedurende de negentiende eeuw een zeer populaire opera. Deze avond ontrafelt muziekdramaturg Kasper van Kooten de achtergronden van deze romantische operaklassieker.

Let op! Locatie: Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal

Klik hier om je aan te melden voor dit programma

Met Der Freischütz bracht Weber de Duitse romantiek, woudmystiek en aanstekelijke folklore naar het operatoneel in een faustiaans griezelverhaal, en schreef daar voor zijn tijd adembenemende muziek bij. In de loop van de twintigste eeuw verdween het stuk buiten de Duitstalige wereld grotendeels uit het repertoire, en ook in Nederland was het zelden te zien. Nu valt Der Freischütz eindelijk bij De Nationale Opera te bewonderen.

Waarom is het de moeite waard om meer over de ontstaansgeschiedenis en receptie van Webers magnum opus te weten te komen, welke invloed had Weber op andere componisten, en wat maakt deze opera ook vandaag de dag nog interessant? Hoe verhouden we ons nu tot de Biedermeier-Romantiek van Der Freischütz, en is deze opera eigenlijk wel de idyllische bevestiging van de maatschappelijke status quo die velen erin herkennen? Op deze en andere vragen wordt ingegaan door muziekdramaturg Kasper van Kooten.

Over de sprekers

Kasper van Kooten promoveerde in 2016 op een onderzoek naar de relatie tussen Duitstalige opera en nationale identiteitsvorming in de negentiende eeuw.

Diederik Burgersdijk (moderator) doceert Latijn en Oude geschiedenis aan University College Utrecht en Cartesium Lyceum Amsterdam. Hij schreef diverse boeken bij Athenaeum, Polak en Van Gennep, waaronder recentelijk Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool.

Gerelateerde programma’s
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
04 09 25
Over de aantrekkingskracht van een Europese klassieker
De avonturen van Telemachus

Stendhal bewonderde zijn stijl en James Joyce liet zich erdoor inspireren: De avonturen van Telemachus van Francois Fénelon (1651-1715). In Nederland lijkt dit boek grotendeels in de vergetelheid geraakt, terwijl deze Europese klassieker uit 1699 binnen enkele jaren na verschijning in vele talenedities verscheen. In de achttiende en negentiende eeuw was het – op de Bijbel na – zelfs het vaakst herdrukte boek in Europa. Wat was en is de aantrekkingskracht van dit werk?

Datum
Donderdag 4 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 06 25
De toekomst van gevangenschap

Gevangenisstraf zet mensen buiten de samenleving. In veel gevallen versterkt dit bestaande problemen, zoals kansenongelijkheid, en belemmert het de terugkeer van veroordeelden naar de samenleving. Dat zorgt voor hoge recidivecijfers. In dit programma onderzoeken we de toekomst van gevangenschap.  

Datum
Dinsdag 24 jun 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25