Over de beleving van verlies en het verstrijken van de tijd

De getijden van rouw

Rouw loopt uit de pas met de tijd. Hoewel de klok doortikt, kan het passeren van een maand, jaar of decennium gevoelens van rouw juist weer laten opflakkeren. Hoe draag je verdriet met je mee? En hoe verandert dit met de tijd?

Die naam die elk jaar blijft verschijnen op de verjaardagskalender of in je agenda. Hij of zij zou vandaag jarig zijn geweest als de dood niet tussenbeide was gekomen. Of die ene datum die je onthield, waarop iemand haar nog ongeboren kind verloor. Hierover schreef Marjolijn de Cocq haar Almanak van afscheid in de Kakkerlakjes-reeks. Deze middag gaat De Cocq met verschillende sprekers in gesprek over rouw, over hoe rouw komt en gaat als de getijden, en hoe de tijd zo meedogenloos kan verstrijken als je door rouw uit de pas loopt met het leven. Hoe verbeeld je rouw? Welke rouwrituelen kennen samenlevingen? Hoe hangen die samen met het verstrijken van tijd? En: slijt verdriet inderdaad, zoals het cliché wil, met de tijd?

Over de sprekers

Marjolijn de Cocq studeerde Vertaalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1994 is ze werkzaam als journalist. Ze deed onder meer verslag van het Joegoslaviëtribunaal en het Lockerbie-proces. Ook gaf ze leiding aan verschillende redacties van de gpd. Momenteel is De Cocq chef boeken bij Het Parool. Van haar hand verschenen Beter, slanker, sterker. De mythe van de maakbare mens (2015) en Maar ik hield al wel van je (2020). Meest recent is Almanak van afscheid in de Kakkerlak-reeks.

Sholeh Rezazadeh is schrijver en dichter. In 2015 kwam ze vanuit Iran naar Nederland. Binnen drie jaar na haar aankomst tekende ze een contract voor haar literaire boek. Haar romandebuut De hemel is altijd paars (2021) werd bekroond met de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde 2022 en met de Bronzen Uil Publieksprijs 2021. Het boek bezorgde haar een nominatie voor de Libris Literatuur Prijs 2022 alsmede voor Hebban Debuutprijs 2022. Verder won ze in 2019 de El Hizjra literatuurprijs categorie poëzie en in 2018 de Agora Lettera Schrijfwedstrijd categorie proza. Ik ken een berg die op me wacht is haar nieuwe roman.

Djenné Fila is een illustrator die met haar illustraties verhalen verrijkt. Dit jaar won ze het Gouden Penseel voor haar illustraties in ‘Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen’. Djenné creëert sfeervolle beelden vol structuur, die ze met haar unieke collagetechniek samenstelt. Ze illustreert voor thema’s als geschiedenis, troost en natuur, en maakt beelden die raken.

Gerelateerde programma’s
22 03 25
SPUI25 X 24 uur Centrum
Amsterdam: een brakke stad

Tijdens dit programma kijken we met historicus Bob Pierik naar de geschiedenis van drinkwater in Amsterdam. Kunnen we lessen trekken uit het verleden voor toekomstig waterbeleid? Hoe kunnen we het waterbewustzijn bij Amsterdammers vergroten? Wat betekent het om in een verzilte stad te leven en hoe ziet toekomstbestendig waterbeleid eruit voor de Amsterdam?

Datum
Zaterdag 22 mrt 2025 16:00 uur
Locatie
SPUI25
20 02 25
De uitreiking van de J.M.A. Biesheuvelprijs 2025

De uitreiking van de negende J.M.A. Biesheuvelprijs voor de beste verhalenbundel van de afgelopen twee jaar, 2023 en 2024, vindt plaats tijdens de Week van het Korte Verhaal. Tijdens dit feestelijke programma brengt Manon Uphoff een ode aan het korte verhaal. Journalist en mode-/cultuuractivist Janice Deul studeerde af op het werk van haar stadsgenoot J.M.A. Biesheuvel, zij vertelt over haar bewondering voor de schrijver. Presentatie: Arjen Fortuin.

Datum
Donderdag 20 feb 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25
13 02 25
Netherlands and Beyond
Reproductive Justice

Reproductive justice is a Black feminist concept that has been gaining traction in both activism and research around the world, but in the Netherlands the concept is not well known. Currently, we are faced with multiple forms of reproductive injustice: the criminalization of abortion, enhanced maternal and neonatal mortality rates for people of colour, and accumulating research addressing the structural nature of obstetric violence and racism. The investments in reproduction are uneven, when it comes to different groups of people across the world, especially in (post)colonial contexts. All these injustices with relation to reproduction, is what the term reproductive justice aims to address, analyse, and fight. During this evening, a rich panel of academics and midwives introduce and discuss the concept of reproductive justice, what is at stake and what is to be learned.

Datum
Donderdag 13 feb 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25