Over de beleving van verlies en het verstrijken van de tijd

De getijden van rouw

Rouw loopt uit de pas met de tijd. Hoewel de klok doortikt, kan het passeren van een maand, jaar of decennium gevoelens van rouw juist weer laten opflakkeren. Hoe draag je verdriet met je mee? En hoe verandert dit met de tijd?

Die naam die elk jaar blijft verschijnen op de verjaardagskalender of in je agenda. Hij of zij zou vandaag jarig zijn geweest als de dood niet tussenbeide was gekomen. Of die ene datum die je onthield, waarop iemand haar nog ongeboren kind verloor. Hierover schreef Marjolijn de Cocq haar Almanak van afscheid in de Kakkerlakjes-reeks. Deze middag gaat De Cocq met verschillende sprekers in gesprek over rouw, over hoe rouw komt en gaat als de getijden, en hoe de tijd zo meedogenloos kan verstrijken als je door rouw uit de pas loopt met het leven. Hoe verbeeld je rouw? Welke rouwrituelen kennen samenlevingen? Hoe hangen die samen met het verstrijken van tijd? En: slijt verdriet inderdaad, zoals het cliché wil, met de tijd?

Over de sprekers

Marjolijn de Cocq studeerde Vertaalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1994 is ze werkzaam als journalist. Ze deed onder meer verslag van het Joegoslaviëtribunaal en het Lockerbie-proces. Ook gaf ze leiding aan verschillende redacties van de gpd. Momenteel is De Cocq chef boeken bij Het Parool. Van haar hand verschenen Beter, slanker, sterker. De mythe van de maakbare mens (2015) en Maar ik hield al wel van je (2020). Meest recent is Almanak van afscheid in de Kakkerlak-reeks.

Sholeh Rezazadeh is schrijver en dichter. In 2015 kwam ze vanuit Iran naar Nederland. Binnen drie jaar na haar aankomst tekende ze een contract voor haar literaire boek. Haar romandebuut De hemel is altijd paars (2021) werd bekroond met de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde 2022 en met de Bronzen Uil Publieksprijs 2021. Het boek bezorgde haar een nominatie voor de Libris Literatuur Prijs 2022 alsmede voor Hebban Debuutprijs 2022. Verder won ze in 2019 de El Hizjra literatuurprijs categorie poëzie en in 2018 de Agora Lettera Schrijfwedstrijd categorie proza. Ik ken een berg die op me wacht is haar nieuwe roman.

Djenné Fila is een illustrator die met haar illustraties verhalen verrijkt. Dit jaar won ze het Gouden Penseel voor haar illustraties in ‘Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen’. Djenné creëert sfeervolle beelden vol structuur, die ze met haar unieke collagetechniek samenstelt. Ze illustreert voor thema’s als geschiedenis, troost en natuur, en maakt beelden die raken.

Gerelateerde programma’s
01 07 24
The Female Impact: 17th Century Women on the Dutch Art Market

Since 2021 the Female Impact project has been studying the impact of women artists, patrons, and other prominent women on the seventeenth-century Dutch art market. What are their latest insights? And which hurdles lie ahead? During the project’s annual summer event, short presentations covering a wide range of topics will show where the Female Impact stands today.

Datum
Maandag 1 jul 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
28 06 24
Het verhaal van de Lage Landen

De populaire tv-series Het verhaal van Nederland en Het verhaal van Vlaanderen roepen allerlei vragen op: wat is de historische waarde(n) van deze series? Welke rol spelen historici in het ‘maken’ ? Voor wie en tegen wie spreken zij? Over deze en andere vragen gaan diverse historici en televisiemakers in debat.

Datum
Vrijdag 28 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
27 06 24
Die Vorleser live
Franz Kafka

Is Kafka zware kost? Ja, zeker. Maar tegelijkertijd een bron van inspiratie, herkenning en levenslessen – voor de samenleving, het individu, de twijfelaar, de familievader. 100 jaar geleden stierf de Tsjechische schrijver Franz Kafka, maar zijn tijdloze werk raakt ons nog steeds. Daarom wijdt de literatuurpodcast Die Vorleser een speciale live-editie aan Kafka, met als gast Abdelkader Benali.

Datum
Donderdag 27 jun 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25