© Uitgeverij Boom
Over fotografie en essayistiek

Het wonder van de fotosynthese

Één foto met een verhalend essay van achthonderd woorden – ter gelegenheid van de verschijning van De meteoriet en het middagdutje, een bundel met vijftig zogeheten fotosyntheses van Maarten Asscher, onderzoeken we de mogelijkheden en de grenzen van dat ongrijpbare literaire genre, de fotosynthese.

In navolging van onder anderen Roland Barthes, Siegfried Kracauer en Susan Sontag was het in Nederland vooral Rudy Kousbroek, die het genre van de fotosynthese beoefende: een kort essay dat verbinding zoekt met een onalledaagse, raadselachtige of ronduit merkwaardige foto. Kan dat wel, met woorden doordringen in het visuele? Of leidt dat onvermijdelijk tot autobiografisme, en dient de gekozen foto louter als spiegel? Lukt de fotosynthese ooit voor de volle honderd procent? Aan welke eisen moet een foto voldoen om uit te nodigen tot een dergelijke essayistische reflectie? En waarom biedt juist de zwartwitfotografie zo’n rijke bron?

Over de sprekers

Maarten Asscher is schrijver van romans, verhalen en essays. Hij werkte in het boekenvak en in de wereld van het kunstbeleid, en schreef columns voor Vrij Nederland en Het Financieele Dagblad. In 2015 promoveerde hij in Leiden op een proefschrift over de gevangenschap als literaire ervaring.

Joke de Wolf is kunst- en fotohistoricus. Ze schrijft over beeldende kunst en fotografie voor onder andere dagblad Trouw en De Groene Amsterdammer. Eind dit jaar hoopt ze aan de RuG haar proefschrift te verdedigen over de foto’s die Charles Marville tussen 1865 en 1877 maakte van oude en nieuwe Parijse straten in opdracht van het Parijse stadsbestuur. In 2018 verscheen haar onderzoek ‘Le Nouveau Paris: Charles Marville photographs the City Transformation’ in de serie Rijksmuseum Studies in Photography. 

Nadia de Vries is dichter en cultuurwetenschapper. Ze is de auteur van de kritische memoires Kleinzeer (Uitgeverij Pluim, 2019) en twee Engelstalige dichtbundels. In 2020 promoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam, op een proefschrift over de online afbeelding van het dode lichaam. Momenteel werkt ze aan haar eerste roman.

Margot Dijkgraaf is literatuurcriticus, schrijver, interviewer en curator en schrijft al zo’n dertig jaar over literatuur, voornamelijk voor NRC. Ze publiceerde boeken over Franse en Europese letteren, over Hella S. Haasse en Cees Nooteboom. Haar recentste boek is Met Parijse pen. Literaire omzwervingen (met fotograaf Bart Koetsier, Boom, 2020). In september ontvangt Margot Dijkgraaf de Gouden Ganzenveer.

Gerelateerde programma’s
31 05 21
Van beeld naar woord
#MYOWNGENDER

Vier jaar lang verkende beeldend kunstenaar Sevilay Maria het oneindige grijze gebied tussen man en vrouw. Haar fotoproject #MYOWNGENDER vertelt de verhalen van diegenen die de regels van het genderspectrum tarten. Wat zeggen deze foto’s?

Datum
Maandag 31 mei 2021 20:00 – 21:00
Locatie
Online
06 11 20
In de voetsporen van schrijvers
Met Parijse pen

Leïla Slimani volgen we van Pigalle naar de Champs-Elysées, Remco Campert laat je de oostkant van de stad zien, Michel Houellebecq leidt je van de Parijse hoogbouw naar de Sorbonne en met Adriaan van Dis kijk je achter de schermen van migrantenlevens. In Met Parijse pen treden we in de voetsporen van beroemde schrijvers en ontdekken we een nieuw Parijs.

Datum
Vrijdag 6 nov 2020 17:00 – 18:00
Locatie
Online
23 09 20
Wonen in het Stedelijk

Deze avond spreken we over de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design: 125 jaar wonen in het Stedelijk, die van 25 juli 2020 tot 21 maart 2021 in het Stedelijk Museum Amsterdam te zien is.

Datum
Woensdag 23 sep 2020 20:00 – 21:30
Locatie
Online